Moderat trivsel
-
Kort om vurdering i dette trivselsniveau
Forældrekompetencer:
Forældreomsorgen er god. Forældrene søger relevant støtte og vejledning på opfordringer eller ved behov. De yder generelt en god omsorg, er nærværende, har indsigt i og handler på de basale behov, som eksempelvis faste sengetider, sund kost, hygiejne og passende tøj i forhold til årstiden. Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet eller den unge i en periode ikke trives hos læge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud.
Barnets eller den unges udvikling og trivsel:
Barnet eller den unge er generelt i trivsel, men kan have behov for støtte i forbindelse med en større, men forbigående belastning, som påvirker barnet eller den unge fysisk, psykisk eller socialt. Barnet eller den unge kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad.
Kilde: KL
Alder og adfærd
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født betydeligt før termin
- Barnet kan have været indlagt efter fødslen
- Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år
- Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den finmotoriske udvikling
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske, mentale eller sociale udvikling
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder hvad angår kognitive funktioner, sprog, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
Dagpasningssituationen:
- Barnet går ikke i dagtilbud, eller barnet kan ofte udeblive
- Barnet trækker sig i kontakten med de andre børn
- Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Der kan være en forbigående krise i familien, som eksempelvis skilsmisse, sygdom eller død
- Den ene forælder kan have problemer med alkohol eller stoffer i perioder
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Den ene eller begge forældre kan have tegn på depression eller stress
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene forældre kan være alene med barnet og har et godt samarbejde med den anden forældre
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
- Moderen kan være bekymret, eller have haft lettere depressionssymptomer før eller efter fødslen
Boligforhold og økonomi:
- I hjemmet kan der bo mange familiemedlemmer
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan være økonomisk bekymret
For mere dybdegående vurdering:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født før termin
- Barnet kan have været indlagt efter fødslen
- Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år
- Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den finmotoriske udvikling
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske, mentale eller sociale udvikling
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder hvad angår kognitive funktioner, sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
- Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
Dagtilbud og læring:
- Barnet går ikke i dagtilbud
- Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
- Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
- Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer på en hensigtsmæssig måde
- Barnet kan ofte have konflikter med andre børn
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
- Den ene forælder kan have et alkohol eller stofproblem i perioder
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Der kan være sammenbragte børn i familien
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene forældre kan være alene med barnet og har et godt samarbejde med den anden forældre
- Der kan være mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, flugt eller andet
- Moderen kan være bekymret eller have haft lettere depressionssymptomer før eller efter fødslen
Særlige problematikker:
- Moderen kan være bekymret eller har haft lette depressionssymptomer før eller efter fødslen
- Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
Boligforhold og økonomi:
- I hjemmet kan der bo mange familiemedlemmer
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan være økonomisk bekymret
Integration og socialt netværk:
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
- Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
For mere dybdegående vurdering:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født før termin
- Barnet kan have været indlagt efter fødslen
- Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år
- Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske eller sociale udvikling
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder i sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed og koncentration
Dagtilbud og læring:
- Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
- Barnet går ikke i dagtilbud eller udebliver ofte fra dagtilbud
- Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
- Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer
- Barnet kan ofte have konflikter med andre børn
- Barnet kan trække sig fra kontakten til andre børn
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
- Den ene forælder kan have et alkohol eller stofproblem i perioder
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
Relationer:
- Der kan være mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til
- Der kan være sammenbragte børn i familien
- Moderen kan være alene med barnet og har et godt samarbejde med faderen eller omvendt
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
Særlige problematikker:
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
Boligforhold og økonomi:
- Der kan bo mange i hjemmet
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
Integration og socialt netværk:
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
- Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
- Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet
For mere dybdegående vurdering:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født før termin
- Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
- Barnet kan ofte have været fraværende fra skole på grund af sygdom
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske eller sociale udvikling
- Barnets modenhed kan svare til lidt under alderen
- Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet kan tilbringe meget tid alene med at spille på computer eller være på nettet
Dagtilbud og læring:
- Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
- Barnet kan have haft flere skoleskift
- Barnet kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
- Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
- Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
- Den ene forælder kan have et alkohol eller stofproblem i perioder
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
Relationer:
- Der kan være mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til
- Der kan være sammenbragte børn i familien
- Den ene forældre kan være alene med barnet, men har et godt samarbejde med den anden forældre
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
Særlige problematikker:
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
Boligforhold og økonomi:
- Der kan bo mange i hjemmet
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
Integration og socialt netværk:
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
- Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
- Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet
For mere dybdegående vurdering:
Barnets/den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnets/den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
- Barnet/den unge kan have nedsat syn eller hørelse
- Barnet/den unge kan have været fraværende fra skole på grund af sygdom
- Barnet/den unge kan have en forbigående lettere sygdom
- Barnet/den unge kan have været indlagt på hospital inden for det seneste år
- Barnet/den unge kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
- Barnet/den unge kan være kommet tidligt i puberteten
Udvikling og adfærd:
- Barnet/den unge kan være udfordrende eller provokerende i sin adfærd
- Barnets/den unges modenhed kan ligge lidt uden for alderen
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Barnet/den unge kan have haft flere skoleskift
- Barnets/den unges udvikling kan hæmmes af reduceret evne til koncentration
- Barnet/den unge kan tilbringe meget tid alene, eksempelvis med at spille computer eller være på nettet
- Barnet/den unge kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Den ene forælder kan være i behandling for et alkohol eller stofproblem
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets/den unges påklædning og hygiejne
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Der kan være mange familiemedlemmer barnet/den unge skal forholde sig til
- Der kan være sammenbragte børn i familien
- Den ene forældre kan være alene med barnet/den unge, men har et godt samarbejde med den anden forældre
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
Særlige problematikker:
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
Boligforhold og økonomi:
- Der kan bo mange i hjemmet
- Hjemmet kan virke overfyldt og kaotisk
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
Integration og socialt netværk:
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
- Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
- Der kan være længere afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet
For mere dybdegående vurdering:
Den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
- Den unge kan have nedsat syn eller hørelse
- Den unge kan have været fraværende fra skole på grund af sygdom
- Den unge kan have en forbigående lettere sygdom
- Den unge kan have været indlagt på hospital inden for det seneste år
- Den unge kan have en forbigående eller lettere funktionsnedsættelse
Udvikling og adfærd:
- Den unge kan være udfordrende eller provokerende i sin adfærd
- Den unges modenhed kan ligge lidt uden for alderen
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Den unge kan have haft flere skoleskift
- Den unges udvikling kan hæmmes af reduceret evne til koncentration
- Den unge kan tilbringe meget tid alene, eksempelvis med at spille computer eller være på nettet
- Den unge kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
- Den unge kan have et fritidsjob, som han/hun bruger meget tid på
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Den ene forælder kan være i behandling for et alkohol eller stofproblem
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
- Forældrene støtter den unge i forhold til anvisninger fra læge eller tandlæge
- Forældrene støtter den unge i forhold til den unges påklædning og hygiejne
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til
- Der kan være sammenbragte børn i familien
- Den ene forældre kan være alene med den unge, men har et godt samarbejde med den anden forældre
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
Særlige problematikker:
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
Boligforhold og økonomi:
- Der kan bo mange i hjemmet
- Hjemmet kan virke overfyldt og kaotisk
- Familien kan have flyttet mange gange i den unges levetid
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene eller den unge kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
Integration og socialt netværk:
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
- Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
- Der kan være længere afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet
For mere dybdegående vurdering:
Den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
- Den unge kan have nedsat syn eller hørelse
- Den unge kan have været fraværende fra skole, uddannelse eller arbejde på grund af sygdom
- Den unge kan have en forbigående lettere sygdom
- Den unge kan have været indlagt på hospital inden for det seneste år
- Den unge kan have en forbigående eller lettere funktionsnedsættelse
Udvikling og adfærd:
- Den unge kan have brug for at blive bekræftet i sine præstationer i skolen, på uddannelsen eller på arbejdet
- Den unge kan være udfordrende eller provokerende i sin adfærd
- Den unges modenhed kan ligge lidt uden for alderen
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Den unge kan have haft flere skoleskift
- Den unges udvikling kan hæmmes af reduceret evne til koncentration
- Den unge kan tilbringe meget tid alene, eksempelvis med at spille computer eller være på nettet
- Den unge kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
- Den unge kan have et fritidsjob, som han/hun bruger meget tid på
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Den ene forælder kan være i behandling for et alkohol eller stofproblem
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
- Forældrene støtter den unge i forhold til anvisninger fra læge eller tandlæge
- Forældrene støtter den unge i forhold til den unges påklædning og hygiejne
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til
- Der kan være sammenbragte børn i familien
- Den ene forældre kan være alene med den unge, men har et godt samarbejde med den anden forældre
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
Særlige problematikker:
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
Boligforhold og økonomi:
- Der kan bo mange i hjemmet
- Hjemmet kan virke overfyldt og kaotisk
- Familien kan have flyttet mange gange i den unges levetid
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene eller den unge kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
- Den unge kan modtage kontanthjælp
Integration og socialt netværk:
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
- Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
- Der kan være længere afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet
For mere dybdegående vurdering:
Det ufødte barns udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnets udvikling i fosterstadie forløber normalt
- Moderen bemærker at barnet bevæger sig omkring 20 uger henne i graviditeten
Moderens helbredstilstand:
- Moderens helbredstilstand er generelt god
- Moderen får sund og nærende kost og får dækket sit vitaminbehov
- Moderen ryger ikke eller sjældent
- Den kommende mor kan være bekymret, før eller under graviditeten
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Den kommende mor går regelmæssigt til kontrol i forbindelse med sin graviditet
- De kommende forældre søger hjælp og rådgivning ved problemer i graviditeten
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom, død
- Forældrene passer graviditeten og møder op til lægeaftaler
- Forældrene har et stabilt forhold til hinanden
- Forældrene forbereder sig praktisk på, at barnet skal komme
- Forældrene tænker på barnet i maven, de har følelser for barnet og vil gerne gøre det bedste for barnet
- Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Graviditeten er eller var ønsket og planlagt
- De kommende forældre har forberedt sig til det barn, de venter sig, og forholder sig til de forandringer, det medfører at få et barn
- De kommende forældre kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
Boligforhold og økonomi:
- De kommende forældres hjem er et sundt og sikkert sted for det kommende barn
- En eller begge af de kommende forældre kan have lønnet arbejde
- De kommende forældres arbejdssituation er rimelig stabil
- En af forældrene er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
- De kommende forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- I hjemmet kan der bo mange familiemedlemmer
For mere dybdegående vurdering:
For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.
Relevante overvejelser
- Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
- Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
- Hvordan viser det sig?
- Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
- Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
- Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
- I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
- Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
- Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
- Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
- Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
- Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
- Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
- Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
- Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
- Hvad siger barnet/den unge selv?
- Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
- Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
- Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
- Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
- Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
- Hvad fortæller disse forskelle?
- Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
- Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
- Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
- Hvilke bekymringer drejer det sig om?
- Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
- Hvordan har det virket?
- Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
- Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
- Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
- Hvem gør hvad og hvornår?
- Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
Relation til det ufødte barn:
- På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
- Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
- Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
- Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
- Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
- Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
- Hvordan var den følelse?
- Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
- Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
- Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
- Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
- Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
- I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
Konkrete initiativer:
- Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
- Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
- I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
- Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
- Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
- Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?