Gå til hovedindhold

Moderat trivsel

-

  • Læs op

Indhold

    Kort om vurdering i dette trivselsniveau

    Forældrekompetencer:

    Forældreomsorgen er god. Forældrene søger relevant støtte og vejledning på opfordringer eller ved behov. De yder generelt en god omsorg, er nærværende, har indsigt i og handler på de basale behov, som eksempelvis faste sengetider, sund kost, hygiejne og passende tøj i forhold til årstiden. Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet eller den unge i en periode ikke trives hos læge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud.

    Barnets eller den unges udvikling og trivsel:

    Barnet eller den unge er generelt i trivsel, men kan have behov for støtte i forbindelse med en større, men forbigående belastning, som påvirker barnet eller den unge fysisk, psykisk eller socialt. Barnet eller den unge kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad.

    Kilde: KL

    Alder og adfærd

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født betydeligt før termin
    • Barnet kan have været indlagt efter fødslen
    • Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år
    • Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den finmotoriske udvikling
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske, mentale eller sociale udvikling
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder hvad angår kognitive funktioner, sprog, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
    Dagpasningssituationen:
    • Barnet går ikke i dagtilbud, eller barnet kan ofte udeblive
    • Barnet trækker sig i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Der kan være en forbigående krise i familien, som eksempelvis skilsmisse, sygdom eller død
    • Den ene forælder kan have problemer med alkohol eller stoffer i perioder
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Den ene eller begge forældre kan have tegn på depression eller stress
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene forældre kan være alene med barnet og har et godt samarbejde med den anden forældre


    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    • Moderen kan være bekymret, eller have haft lettere depressionssymptomer før eller efter fødslen
    Boligforhold og økonomi:
    • I hjemmet kan der bo mange familiemedlemmer
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være økonomisk bekymret

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt efter fødslen
    • Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år
    • Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den finmotoriske udvikling
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske, mentale eller sociale udvikling
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder hvad angår kognitive funktioner, sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
    • Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet går ikke i dagtilbud
    • Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
    • Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
    • Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer på en hensigtsmæssig måde
    • Barnet kan ofte have konflikter med andre børn



    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    • Den ene forælder kan have et alkohol eller stofproblem i perioder
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene forældre kan være alene med barnet og har et godt samarbejde med den anden forældre
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, flugt eller andet
    • Moderen kan være bekymret eller have haft lettere depressionssymptomer før eller efter fødslen
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret eller har haft lette depressionssymptomer før eller efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
    Boligforhold og økonomi:
    • I hjemmet kan der bo mange familiemedlemmer
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være økonomisk bekymret
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt efter fødslen
    • Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år
    • Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske eller sociale udvikling
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder i sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed og koncentration
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
    • Barnet går ikke i dagtilbud eller udebliver ofte fra dagtilbud
    • Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
    • Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer
    • Barnet kan ofte have konflikter med andre børn
    • Barnet kan trække sig fra kontakten til andre børn

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    • Den ene forælder kan have et alkohol eller stofproblem i perioder
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
    Relationer:
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Moderen kan være alene med barnet og har et godt samarbejde med faderen eller omvendt

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Særlige problematikker:
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Der kan bo mange i hjemmet
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
    • Barnet kan ofte have været fraværende fra skole på grund af sygdom
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske eller sociale udvikling
    • Barnets modenhed kan svare til lidt under alderen
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet kan tilbringe meget tid alene med at spille på computer eller være på nettet
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
    • Barnet kan have haft flere skoleskift
    • Barnet kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
    • Barnet kan have vanskeligt ved at følge dagens rutiner
    • Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    • Den ene forælder kan have et alkohol eller stofproblem i perioder
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
    Relationer:
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Den ene forældre kan være alene med barnet, men har et godt samarbejde med den anden forældre

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Særlige problematikker:
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Der kan bo mange i hjemmet
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets/den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets/den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet/den unge kan have nedsat syn eller hørelse
    • Barnet/den unge kan have været fraværende fra skole på grund af sygdom
    • Barnet/den unge kan have en forbigående lettere sygdom
    • Barnet/den unge kan have været indlagt på hospital inden for det seneste år
    • Barnet/den unge kan have en forbigående funktionsnedsættelse eller en funktionsnedsættelse i lettere grad
    • Barnet/den unge kan være kommet tidligt i puberteten
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet/den unge kan være udfordrende eller provokerende i sin adfærd
    • Barnets/den unges modenhed kan ligge lidt uden for alderen
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Barnet/den unge kan have haft flere skoleskift
    • Barnets/den unges udvikling kan hæmmes af reduceret evne til koncentration
    • Barnet/den unge kan tilbringe meget tid alene, eksempelvis med at spille computer eller være på nettet
    • Barnet/den unge kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud



    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den ene forælder kan være i behandling for et alkohol eller stofproblem
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets/den unges påklædning og hygiejne
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet/den unge skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Den ene forældre kan være alene med barnet/den unge, men har et godt samarbejde med den anden forældre

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Særlige problematikker:
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Der kan bo mange i hjemmet
    • Hjemmet kan virke overfyldt og kaotisk
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Der kan være længere afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have været fraværende fra skole på grund af sygdom
    • Den unge kan have en forbigående lettere sygdom
    • Den unge kan have været indlagt på hospital inden for det seneste år
    • Den unge kan have en forbigående eller lettere funktionsnedsættelse
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan være udfordrende eller provokerende i sin adfærd
    • Den unges modenhed kan ligge lidt uden for alderen
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have haft flere skoleskift
    • Den unges udvikling kan hæmmes af reduceret evne til koncentration
    • Den unge kan tilbringe meget tid alene, eksempelvis med at spille computer eller være på nettet
    • Den unge kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
    • Den unge kan have et fritidsjob, som han/hun bruger meget tid på

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den ene forælder kan være i behandling for et alkohol eller stofproblem
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    • Forældrene støtter den unge i forhold til anvisninger fra læge eller tandlæge
    • Forældrene støtter den unge i forhold til den unges påklædning og hygiejne
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Den ene forældre kan være alene med den unge, men har et godt samarbejde med den anden forældre

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Særlige problematikker:
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Der kan bo mange i hjemmet
    • Hjemmet kan virke overfyldt og kaotisk
    • Familien kan have flyttet mange gange i den unges levetid
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene eller den unge kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Der kan være længere afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have været fraværende fra skole, uddannelse eller arbejde på grund af sygdom
    • Den unge kan have en forbigående lettere sygdom
    • Den unge kan have været indlagt på hospital inden for det seneste år
    • Den unge kan have en forbigående eller lettere funktionsnedsættelse
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan have brug for at blive bekræftet i sine præstationer i skolen, på uddannelsen eller på arbejdet
    • Den unge kan være udfordrende eller provokerende i sin adfærd
    • Den unges modenhed kan ligge lidt uden for alderen
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have haft flere skoleskift
    • Den unges udvikling kan hæmmes af reduceret evne til koncentration
    • Den unge kan tilbringe meget tid alene, eksempelvis med at spille computer eller være på nettet
    • Den unge kan bo langt væk fra venner og fritidstilbud
    • Den unge kan have et fritidsjob, som han/hun bruger meget tid på

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den ene forælder kan være i behandling for et alkohol eller stofproblem
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    • Forældrene støtter den unge i forhold til anvisninger fra læge eller tandlæge
    • Forældrene støtter den unge i forhold til den unges påklædning og hygiejne
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Den ene forældre kan være alene med den unge, men har et godt samarbejde med den anden forældre

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Særlige problematikker:
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller være i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, eksempelvis syn, hørelse, dysleksi eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Der kan bo mange i hjemmet
    • Hjemmet kan virke overfyldt og kaotisk
    • Familien kan have flyttet mange gange i den unges levetid
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene eller den unge kan være bekymrede for økonomiske udgifter eller forpligtelser
    • Den unge kan modtage kontanthjælp
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Der kan være længere afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Det ufødte barns udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets udvikling i fosterstadie forløber normalt
    • Moderen bemærker at barnet bevæger sig omkring 20 uger henne i graviditeten
    Moderens helbredstilstand:
    • Moderens helbredstilstand er generelt god
    • Moderen får sund og nærende kost og får dækket sit vitaminbehov
    • Moderen ryger ikke eller sjældent
    • Den kommende mor kan være bekymret, før eller under graviditeten

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den kommende mor går regelmæssigt til kontrol i forbindelse med sin graviditet
    • De kommende forældre søger hjælp og rådgivning ved problemer i graviditeten
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom, død
    • Forældrene passer graviditeten og møder op til lægeaftaler
    • Forældrene har et stabilt forhold til hinanden
    • Forældrene forbereder sig praktisk på, at barnet skal komme
    • Forældrene tænker på barnet i maven, de har følelser for barnet og vil gerne gøre det bedste for barnet
    • Forældrene kan have et barn med funktionsnedsættelse

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Graviditeten er eller var ønsket og planlagt
    • De kommende forældre har forberedt sig til det barn, de venter sig, og forholder sig til de forandringer, det medfører at få et barn
    • De kommende forældre kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    Boligforhold og økonomi:
    • De kommende forældres hjem er et sundt og sikkert sted for det kommende barn
    • En eller begge af de kommende forældre kan have lønnet arbejde
    • De kommende forældres arbejdssituation er rimelig stabil
    • En af forældrene er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
    • De kommende forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • I hjemmet kan der bo mange familiemedlemmer

     

    For mere dybdegående vurdering:

     

    For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.

    Relevante overvejelser

    • Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
    • Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
      • Hvordan viser det sig?
    • Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
    • Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
    • I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
    • Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
    • Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
    • Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
    • Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
    • Hvad siger barnet/den unge selv?
    • Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
    • Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
    • Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
    • Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
    • Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
      • Hvad fortæller disse forskelle?
    • Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
    • Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke bekymringer drejer det sig om?
    • Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
      • Hvordan har det virket?
    • Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
      • Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
    Relation til det ufødte barn:
    • På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
    • Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
    • Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
    • Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
    • Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
      • Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
      • Hvordan var den følelse?
      • Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
      • Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
    • Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
    • Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
    • Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
    • I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
    Konkrete initiativer:
    • Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
    • Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
    • I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
    • Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?