Gå til hovedindhold

Truet

-

  • Læs op

Indhold

    Kort om dette mistrivselsniveau

    Forældrekompetencer:

    Forældrenes omsorg kan være reduceret i så høj grad, at forældrene har vanskeligt ved at håndtere belastningerne i familien. Familien kan eksempelvis være ramt af langvarig sygdom både fysisk eller psykisk, sociale eller økonomiske vanskeligheder, isolation, misbrug eller livskriser på anden måde. Familien kan have brug for særlig støtte, eller støtte i forbindelse med mishandling, vold eller seksuelt overgreb i familien.

    Barnets eller den unges udvikling og trivsel:

    Barnet eller den unge kan have brug for særlig støtte i forbindelse med at have været udsat for fysisk, psykisk eller social overlast og viser tydelige tegn på at udvikling og trivsel er i fare, med risiko for dysfunktion til følge. I dette mistrivselsniveau er der tale om vidtrækkende og langvarige vanskeligheder og belastninger. Det kunne eksempelvis være ved vold eller seksuelt overgreb, eller ved at barnet eller den unge har nedsat funktionsniveau.

    Kilde: KL

    Alder og risikofaktorer

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født betydeligt før termin

    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen

    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden

    • Barnet kan have kroniske sygdomme

    • Barnets højde, vægt, syn og hørelse kan være uden for normalområdet for alderen

    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme

    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade

    • Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket

    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere

    • Barnet kan virke vagtsom og nervøs, og kan have svært ved at slappe af

    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene

    • Barnet vil ikke tage næring til sig

    • Barnet kan tidligere have været anbragt

    Dagpasningssituationen:
    • Barnet kommer sjældent eller slet ikke i dagtilbud

    • Barnet kan have behov for støtte i forhold til læring og social kontakt

    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn

    • Barnet kan være utryg ved de voksne


    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser

    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak

    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet

    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt med en psykisk lidelse

    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser

    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene kan føle sig magtesløse i forhold til at håndtere barnets adfærd og udvikling

    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet

    • Forældrene kan have vanskeligt ved at samarbejde omkring deres barns trivsel og udvikling

    • Barnet kan have sporadisk kontakt til en eller begge forældre

    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet, eksempelvis set og hørt voksne, der har truet, kastet ting efter hinanden

    • Forældrene kan udsætte barnet for psykiske overgreb, hyppig kritik, fjendtlighed, råb eller nedsættende tale

    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet

    • Forældrene kan have brug for intensiv støtte i forhold til at påtage sig forældrerollen

    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten

    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn

    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller andet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge

    • Der kan være kun én forælder i familien

    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder

    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet

    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet

    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder

    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en psykisk lidelse

    • Forældrene kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse

    • Forældrene kan have tegn på depression

    • Forældrene kan have et misbrugsproblem

    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminalitet eller andre antisociale aktiviteter

    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk

    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted

    • Familien kan være hjemløs

    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning

    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension

    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet

    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane

    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin

    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen

    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden

    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade

    • Barnet kan have kroniske sygdomme

    • Barnet er ikke renligt

    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme

    • Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket

    • Barnet kan have nedsat funktionsniveau af betydelig grad

    • Barnet kan udvise betydelige vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling

    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere

    • Barnet kan virke vagtsom og nervøs og kan have svært ved at slappe af

    • Barnet kan udvise tegn på udadvendt adfærd med f.eks. høj grad af aggressiv adfærd

    • Barnet kan have vanskeligt ved at håndtere kravsituationer

    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene

    • Barnet vil ikke tage næring til sig

    • Barnet kan have søvn/spiseproblemer

    Dagtilbud og læring:
    • Barnet går ikke i dagtilbud

    • Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud

    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn

    • Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne

    • Barnet kan være utryg ved de voksne

    • Barnet driller ofte de andre børn

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser

    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak

    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet

    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare

    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser

    • Forældrene kan være meget unge

    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov

    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives

    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler

    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd

    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet

    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet

    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet

    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten

    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn

    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd

    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet

    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet

    • Der er mange forskellige, som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet



    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge

    • Der kan være kun én forælder i familien

    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder

    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre

    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet

    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder

    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet

    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen

    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression

    • Forældrene kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak

    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter

    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk

    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted

    • Familien kan være hjemløs

    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning

    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension

    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet

    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane

    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
    • Barnet er ikke renligt
    • Barnets højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom eller nervøs og kan have svært ved at slappe af
    • Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
    • Barnet kan udvise selvskadende adfærd
    • Barnet kan udvise tegn på høj grad af aggressiv adfærd
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet kan have vanskeligheder ved sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
    • Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer
    • Barnet går ikke i dagtilbud
    • Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
    • Barnet kan være utryg ved de voksne
    • Barnet driller eller mobber andre børn
    • Barnet kan ofte blive afvist af de andre børn, eller holdt uden for

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
    • Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Forældrene kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virke kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange inden for det seneste år
    • Barnets BMI, højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan have en stærkt bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Barnet kan have alvorlige søvn/spiseproblemer
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    • Barnet kan være begyndt at ryge eller drikke alkohol
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom eller nervøs og kan have svært ved at slappe af
    • Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
    • Barnet kan udvise selvskadende adfærd
    • Barnet kan udvise tegn på høj grad af aggressiv adfærd
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
    • Barnet kan have en usikker og angstpræget kontakt til forældrene
    • Barnets modenhed kan være betydeligt under eller betydeligt høj i forhold til barnets alder
    • Barnet kan være for overstrømmende, venlig og opsøgende over for fremmede
    Dagtilbud og skoleforhold:
    • Barnet kan have et meget højt fravær fra skolen
    • Barnet kan have behov for at modtage specialundervisning
    • Barnet kan have haft mange skoleskift
    • Barnet kan ofte opleve sig afvist af de andre i klassen eller holdt uden for
    • Barnet bliver drillet eller mobbet i skolen
    • Barnets indlæring og udvikling kan være hæmmet af nedsat evne til koncentration
    • Barnet går ikke i SFO eller udebliver ofte



    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
    • Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Forældrene kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets/den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets/den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet/den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Barnet/den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Barnet/den unge kan have en kronisk sygdom
    • Barnet/den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Barnet /den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Barnet/den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Barnet/den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
    • Barnet/den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet/den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Barnet/den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Barnet/den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Barnet/den unge kan have mange konflikter med de andre børn, unge eller voksne
    • Barnet/den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Barnet/den unge kan ofte blive længe ude om aftenen
    • Barnet/den unge kan udvise for stor interesse for vold
    Deltagelse og trivsel i skolen
    • Barnet/den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Barnet/den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    Særlig risikoadfærd:
    • Barnet/den unge ryger
    • Barnet/den unge er begyndt at drikke alkohol
    • Barnet/den unge indtager stoffer
    • Barnet/den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
    • Barnet/den unge kan have forsøgt selvmord

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af barnet/den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af barnet/den unge, pålæggelse af skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet/den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets/den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets/den unges adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet/den unge kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet/den unge skal forholde sig til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Der kan være lange afstande fra barnets/den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker eller andet
    • Forældrene og barnet/den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
    • Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
    • Den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    • Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
    • Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
    • Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Den unge kan have mange konflikter med andre børn, unge eller voksne
    • Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
    • Den unge kan udvise stor interesse for vold
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
    • Den unge kan have brug for intensiv støtte i forhold til at følge elevplanen
    Særlig risikoadfærd:
    • Den unge ryger meget
    • Den unge drikker store mængder af alkohol
    • Den unge indtager stoffer
    • Den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
    • Den unge kan have selvmordstanker eller forsøgt selvmord

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af den unge, pålæggelse af skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
    • Den unge kan have lidt eller ingen kontakt til en eller begge forældre
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Den unge kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    • Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
    • Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
    • Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
    • Forældrene og den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
    • Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
    • Den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
    • Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Den unge kan have mange konflikter med andre børn, unge eller voksne
    • Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
    • Den unge kan udvise stor interesse for vold
    • Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
    • Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
    • Den unge kan have brug for intensiv støtte i forhold til at følge elevplanen
    Særlig risikoadfærd:
    • Den unge ryger meget
    • Den unge drikker store mængder af alkohol
    • Den unge indtager stoffer
    • Den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
    • Den unge kan have forsøgt selvmord

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af den unge, pålæggelse af skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Den unge kan have lidt eller ingen kontakt til en eller begge forældre
    • Den unge kan have overværet voldsomheder eller vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til


    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    • Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
    • Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
    • Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
    • Den unge har prøvet at sidde eller sidder i fængsel
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold/kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene eller den unge kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
    • Forældrene og den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, eller de kan have venner fra belastede miljøer
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Det ufødte barns udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet forventes født med et alkoholsyndrom
    • Barnet kan have en kromosom eller genfejl
    • Barnet kan have forskellige deformiteter
    • Barnet kan have hjertefejl
    Moderens helbredstilstand:
    • Ryger under graviditeten
    • Drikker store mængder alkohol
    • Indtager hallucinerende stoffer
    • Har haft røde hunde under graviditeten
    • Har HIV, AIDS eller andre seksuelt overførte sygdomme
    • Moderen kan have en nær relation til en voldelig person
    • Moderen væmmes over at kunne mærke barnets bevægelser i maven
    • Den kommende mor kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før eller under graviditeten

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den ene eller begge forældre kan have eller har været indlagt for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug
    • Den ene eller begge forældre kan have siddet eller sidder i fængsel
    • Den ene eller begge forældre kan have en betydelig og længerevarende funktionsnedsættelse af fysisk eller psykisk karakter
    • Forældrene kan have et eller flere børn med funktionsnedsættelser
    Andre opmærksomheder:
    • Forældrene passer ikke graviditeten og overholder ikke jordemoder eller lægekontroller
    • Forældrene tager ikke imod råd og vejledning
    • Forældrene har ingen forestilling om sig selv som mor eller far
    • Forældrene udvikler ikke en relation til det ventede barn

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • De kommende forældre kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til det ufødte barns anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet, eller mellem det ufødte barns fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • De kommende forældre kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • De kommende forældre kan tidligere have fået et barn anbragt uden for hjemmet
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

     

    For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.

    Relevante overvejelser

    • Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
    • Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
      • Hvordan viser det sig?
    • Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
    • Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
    • I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
    • Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
    • Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
    • Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
    • Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
    • Hvad siger barnet/den unge selv?
    • Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
    • Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
    • Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
    • Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
    • Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
      • Hvad fortæller disse forskelle?
    • Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
    • Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke bekymringer drejer det sig om?
    • Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
      • Hvordan har det virket?
    • Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
      • Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
    Relation til det ufødte barn:
    • På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
    • Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
    • Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
    • Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
    • Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
      • Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
      • Hvordan var den følelse?
      • Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
      • Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
    • Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
    • Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
    • Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
    • I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
    Konkrete initiativer:
    • Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
    • Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
    • I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
    • Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?