Gå til hovedindhold

Sårbar

-

  • Læs op

Indhold

    Kort om vurdering i dette mistrivselsniveau

    Forældrekompetencer:

    Forældrenes omsorg kan være midlertidigt reduceret. Familien kan eksempelvis være ramt af langvarig sygdom både fysisk eller psykisk, sociale eller økonomiske vanskeligheder, isolation, misbrug eller livskriser på anden måde. Forældrene søger ikke altid rådgivning, hvis barnet eller den unge ikke trives. Omsorgsevnen kan være god, men på grund af barnets eller den unges fysiske eller psykiske vanskeligheder, kan der være behov for støtte.

    Barnets eller den unges udvikling og trivsel:

    Barnet eller den unge kan have behov for støtte i forhold til gentagne tegn på mistrivsel. Det kunne eksempelvis være tegn på bekymrende sundhedstilstand, vanskeligheder i forhold til fysisk eller psykisk udvikling eller vanskeligheder i forhold til læring og social kontakt. Barnet eller den unge kan have nedsat funktionsniveau af betydelig grad og af længerevarende karakter.


    Kilde: KL

    Alder og risikofaktorer

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
    • Barnet kan have kroniske sygdomme
    • Barnets højde, vægt, syn og hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til den finmotoriske udvikling
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder i forbindelse med kost, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet kan udvise begyndende vanskeligheder i forhold til sin fysiske, psykiske, mentale eller sociale udvikling
    • Barnet kan have begyndende vanskeligheder hvad angår kognitive funktioner, sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
    Dagpasningssituationen:
    • Barnet kommer sjældent eller slet ikke i dagtilbud
    • Barnet trækker sig i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan være utryg ved de voksne

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt med en psykisk lidelse
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser

    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene kan have svært ved at håndtere barnets adfærd og udvikling
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet
    • Forældrene kan have vanskeligt ved at samarbejde omkring deres barns trivsel og udvikling
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller andet
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en psykisk eller fysisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have tegn på depression eller stress
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrugsproblem
    • Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold, kriminalitet eller andre antisociale aktiviteter

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være økonomisk bekymret eller har en svær gæld
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
    • Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet som daginstitutioner, skoler, butikker eller fritidsaktiviteter,
    • Forældrene anvender kun i nogen grad lokale tilbud eller faciliteter
    • Familien kan opleve vanskeligheder i forhold til transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
    • Barnet kan have kroniske sygdomme
    • Barnet er ikke renligt
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    • Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket
    • Barnet kan have nedsat funktionsniveau af betydelig grad
    • Barnet kan udvise betydelige vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom og nervøs og kan have svært ved at slappe af
    • Barnet kan udvise tegn på udadvendt adfærd, eksempelvis høj grad af aggressiv adfærd
    • Barnet kan have vanskeligt ved at håndtere kravsituationer
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene
    • Barnet vil ikke tage næring til sig
    • Barnet kan have søvn/spiseproblemer
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet går ikke i dagtilbud
    • Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
    • Barnet kan være utryg ved de voksne
    • Barnet driller ofte de andre børn

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder uregelmæssigt i dagtilbuddet
    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
    • Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Den ene eller begge forældre et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension

    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt efter fødslen
    • Barnets højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan ofte have sygdomme
    • Barnet kan have en forbigående sygdom
    • Barnet kan have betydelige vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan have en usikker kontakt til forældrene
    • Barnet kan have søvn eller spiseproblemer
    • Barnet kan udvise nedsat aktivitet
    • Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
    • Barnet kan have mange konflikter
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet kan have betydelige vanskeligheder i sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed og koncentration
    • Barnet kan være begyndt at trække sig i forhold til de andre børn
    • Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer på en hensigtsmæssig måde
    • Barnet går ikke i dagtilbud eller udebliver ofte
    • Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
    • Barnet kan ofte blive afvist af de andre børn, eller holdt uden for

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke altid rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan til tider føle sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange skænderier i hjemmet
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Forældrene kan ofte møde barnet med kontrol og irettesættelser
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt som barn



    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald eller andet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før eller efter fødslen
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan have en stor eller stigende gæld
    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældre kan have få venner, eller de kan have venner fra et belastet miljø
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, eller andet
    • Forældrene anvender kun i nogen grad lokale faciliteter

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen

    • Barnet kan ofte have sygdomsperioder

    • Barnet kan virke deprimeret, trist eller kan være træt, energiløs, på kur, have begrænset fødeindtag/springer måltider over

    • Barnet er ikke renligt, og der er ingen forklaring på det

    • Barnet kan have været indlagt inden for det seneste år

    • Barnet kan have fået konstateret en diagnose, eksempelvis ADHD, Asperger, eller autisme

    • Barnet kan have betydelige vanskeligheder i forhold til den grov- og eller finmotoriske udvikling

    Udvikling og adfærd:
    • Barnets evne til selvregulering kan være reduceret, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid, temperament og egne følelser

    • Barnet kan kræve meget opmærksomhed fra omgivelserne

    • Barnet kan have søvn/spiseproblemer

    • Barnet kan udvise nedsat aktivitet

    • Barnet kan udvise begyndende tegn på internaliseret adfærd, eksempelvis virke tilbagetrukket, ængstelig, forsigtig, ensom eller trist

    • Barnet kan udvise begyndende tegn på eksternaliseret adfærd, eksempelvis høj grad af aggressiv adfærd, kan have mange konflikter eller slå andre børn

    • Barnet kan udvise for stor interesse for vold

    Dagtilbud og skoleforhold:
    • Barnet kan have hyppigt fravær fra skole eller SFO

    • Barnet kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner

    • Barnet kan have betydelige vanskeligheder i sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration

    • Barnet kan ofte være meget kontrollerende eller bestemmende i sin leg med andre

    • Barnet kan have haft hyppige skoleskift

    • Barnet kan udvise forstyrrende adfærd på skolen

    • Barnet kan være meget urolig og kan ikke sidde stille i længere tid

    • Barnet kan ofte blive afvist eller holdt uden for af de andre børn i klassen eller i frikvarteret

    • Barnet kan blive mobbet i skolen

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser

    • Den ene eller begge forældre kan i perioder have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak

    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet

    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare

    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser

    • Forældrene kan være meget unge

    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov

    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives

    • Forældrene kan have svært ved at aflæse barnets signaler

    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd

    • Der kan være mange skænderier i hjemmet

    • Forældrene kan lægge for stort pres på barnets præstationer i skolen

    • Forældrene kan ofte møde barnet med kontrol og irettesættelser

    Relationer:
    • Der kan være en forælder i hjemmet og samspillet og samarbejdet mellem forældrene kan være vanskeligt

    • Der kan være sammenbragte børn i familien eller mange familiemedlemmer barnet skal forholde sig til

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge

    • Der kan være kun én forælder i familien

    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder

    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre

    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet

    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før eller efter fødslen

    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression

    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak

    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk

    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted

    • Familien kan være hjemløs

    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning

    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension

    • Forældrene kan være bekymrede for kommende økonomiske udgifter eller forpligtelser

    • Forældres gæld kan være stigende

    Integration og socialt netværk:
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

    • Der kan være lange afstande til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet

    • Forældrene anvender i nogen grad disse faciliteter

    • Der kan være vanskeligheder i forhold til transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

    • Forældrene kan have nogen kontakt til barnets bedsteforældre

    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets/den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets/den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet/den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Barnet/den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Barnet/den unge kan have en kronisk sygdom
    • Barnet/den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Barnet /den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Barnet/den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Barnet/den unge kan have søvn- eller spiseproblemer
    • Barnet/den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet/den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Barnet/den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Barnet/den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Barnet/den unge kan have mange konflikter med de andre børn, unge eller voksne
    • Barnet/den unge kan ofte blive længe ude om aftenen
    • Barnet/den unge kan udvise for stor interesse for vold
    • Barnet/den unge kan opleve reduceret kontrol med begivenheder, der har betydning for ham/hende
    • Barnet/den unge kan være optaget af og utilfreds med sin vægt
    • Barnet/den unge kan have vanskeligheder i sin familie i forhold til integration i den danske kultur
    • Barnet/den unge kan bruge meget tid på sociale sider og chatfora på internettet
    • Barnet/den unge kan være hemmelighedsfuld i forhold til, hvem han/hun chatter med på chatfora, sociale medier og på internettet
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Barnet/den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Barnet/den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Barnet/den unge kan have brug for overdreven opmærksomhed fra omgivelserne
    • Barnet/den unge kan have mange konflikter
    • Barnet/den unge kan være passiv og svær at aktivere
    • Barnets/den unges evne til selvregulering kan være begrænset
    Særlig risikoadfærd:
    • Barnet/den unge ryger
    • Barnet/den unge er begyndt at drikke alkohol

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke altid rådgivning, hvis barnet/den unge ikke trives
    • Forældrene kan have svært ved at aflæse barnets/den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets/den unges adfærd
    • Der kan være mange skænderier i hjemmet
    • Forældrene kan lægge for stort pres på barnets/den unges præstationer i skolen
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet/den unge skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Barnet /den unge kan have sporadisk eller ingen kontakt til en eller begge forældre
    • Den ene forældre kan være alene med barnet og have et belastet samarbejde med den anden forældre

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Barnet/den unge kan opleve loyalitetskonflikt mellem forældrene og kan opleve sig tvungent til at tage parti
    • Barnet/den unge kan opleve at forældrene er mere optaget af at varetage egne behov frem for barnets/den unges
    • Barnet den unge kan opleve sig overkontrolleret
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have fysiske lidelser, som gør hverdagen svær
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Der kan kræves tilpasninger af boligen for at imødekomme barnets/den unges behov
    • Hjemmet er ikke rent
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan være bekymret økonomisk
    • Forældrene kan have en stigende gæld
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Der kan være lange afstande fra barnets/den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker eller andet
    • Forældrene og barnet/den unge anvender faciliteter i lokalområdet i nogen grad
    • En eller flere i familien, som eksempelvis onkel, tante, søskende, kan have et eller flere problemer så som fysisk eller psykisk lidelse, alkoholmisbrug eller være involveret i kriminelle handlinger

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
    • Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Den unge kan have søvn- eller spiseproblemer
    • Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan kræve meget opmærksomhed fra omgivelserne
    • Den unge kan udvise nedsat aktivitet
    • Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
    • Den unge kan udvise selvskadende adfærd
    • Den unge kan have mange konflikter med andre børn, unge eller voksne
    • Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen uden sine forældres tilladelse
    • Den unge kan udvise stor interesse for vold
    • Den unges adfærd kan have ændret sig inden for det seneste år
    • Den unge kan have vanskeligheder i sin familie i forhold til integration i den danske kultur
    • Den unge kan tilbringe meget tid alene med, eksempelvis ved at spille computer eller være på internettet
    • Den unge kan bruge meget tid på sociale sider og chatfora på internettet
    • Den unge kan være hemmelighedsfuld over for hvem han/hun chatter med på chatfora eller sociale medier
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
    • Den unges udvikling kan være hæmmet grundet hans/hendes reducerede koncentrationsevne
    • Den unge kan ofte opleve sig afvist af de andre i klassen eller holdt uden for
    • Den unge kan udvise forstyrrende adfærd på skolen
    Særlig risikoadfærd:
    • Den unge ryger meget
    • Den unge drikker store mængder af alkohol
    • Den unge indtager stoffer
    • Den unge kan have forsøgt selvmord
    • Den unge kan have deltaget i kriminalitet

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk eller fysisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov kan overskygge den unges behov
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke altid rådgivning, hvis den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
    • Den unge kan have lidt eller ingen kontakt til en eller begge forældre
    • Der kan være mange skænderier i hjemmet
    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til
    • Der kan være sammenbragte børn i familien
    • Forældrene kan lægge for stort pres på den unges præstationer i skolen, på uddannelsen eller arbejdet
    • Forældrene kan ofte møde den unge med kontrol og irettesættelser
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Forældrene kan have en urealistisk forventning til sig selv som forældre og til den unge
    • Der kan være en forælder i hjemmet og samspillet og samarbejdet mellem forældrene kan være vanskeligt
    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, flugt eller andet
    • Den unge kan opleve loyalitetskonflikt mellem forældrene og kan opleve sig tvungent til at tage parti
    • Den unge kan opleve at forældrene er mere optaget af at varetage egne behov frem den unges
    • Den unge kan opleve sig overkontrolleret
    • Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en fysisk eller psykisk lidelse
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan være flyttet mange gange
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Forældrene eller den unge kan være bekymrede for kommende økonomiske udgifter eller forpligtelser
    • Forældrenes eller den unges gæld kan være stigende
    • Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
    • Forældrene og den unge anvender i nogen grad faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Forældrene eller den unge kan have nogen kontakt til den unges bedsteforældre
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • En eller flere i familien, som eksempelvis onkel, tante, søskende, kan have et eller flere problemer så som fysisk eller psykisk lidelse, alkoholmisbrug eller være involveret i kriminelle handlinger

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
    • Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Den unge kan have søvn- eller spiseproblemer
    • Den unge kan have fået konstateret en psykiatrisk eller fysisk diagnose
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
    • Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Den unge kan have mange konflikter med andre unge eller voksne
    • Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
    • Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
    • Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
    • Den unges adfærd kan have ændret sig inden for det seneste år
    • Den unge kan udvise for stor interesse for vold
    • Den unge kan opleve reduceret kontrol med begivenheder, der har betydning for ham/hende
    • Den unge kan have vanskeligheder i sin familie i forhold til integration i den danske kultur
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Den unge kan vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Den unge kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
    • Den unges udvikling kan være hæmmet grundet den unges reducerede koncentrationsevne
    • Den unge kan ofte opleve sig afvist af de andre i klassen eller holdt uden for
    • Den unge kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til andre
    • Den unge kan udvise forstyrrende adfærd på skolen, på uddannelsen eller arbejdspladsen
    • Den unge kan motorisk/kropsligt være meget urolig og kan ikke sidde stille i længere tid
    Særlig risikoadfærd:
    • Den unge ryger meget
    • Den unge drikker store mængder af alkohol
    • Den unge indtager stoffer
    • Den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
    • Den unge kan have forsøgt selvmord
    • Den unge kan have deltaget i kriminalitet

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • En eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forholdet mellem forældrene kan være præget af fysisk- og eller psykisk vold
    • Forældrenes egne behov kan overskygge den unges behov
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke altid rådgivning, hvis den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
    • Der kan være mange skænderier i hjemmet
    • Den unge kan have lidt eller slet ingen kontakt til en eller begge forældre
    • Den unge kan have overværet vold i hjemmet
    • Den unge kan have været anbragt
    • Forældrene kan ofte møde den unge med kontrol og irettesættelser
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Forældrene kan have en urealistisk forventning til sig selv som forældre og til den unge
    • Samspillet og samarbejdet mellem forældrene kan være vanskeligt
    • Der kan være mange familiemedlemmer, som den unge skal forholde sig til


    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til den unges anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem den unges fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, flugt eller andet
    • Den unge kan opleve loyalitetskonflikt mellem forældrene og kan opleve sig tvungent til at tage parti
    • Den unge kan opleve at forældrene er mere optaget af at varetage egne behov frem for den unges
    • Den unge kan opleve sig overkontrolleret
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
    • Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
    • Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under egen opvækst
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre an tidligere have været indlagt eller i behandling for en fysisk eller psykisk lidelse
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Den unge kan være flyttet mange gange
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene eller den unge kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Forældrene eller den unge kan være bekymrede for kommende økonomiske udgifter eller forpligtelser
    • Den unge kan modtage kontanthjælp
    • Den unge kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
    • Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
    • Forældrene og den unge anvender i nogen grad faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Den unge kan have nogen kontakt til den unges bedsteforældre
    • Bedsteforældre og øvrig familie kan bo langt væk
    • En eller flere i familien, som eksempelvis onkel, tante, søskende, kan have et eller flere problemer så som fysisk eller psykisk lidelse, alkoholmisbrug eller være involveret i kriminelle handlinger
    • Forældrene kan have få venner, eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Det ufødte barns udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets udvikling i fosterstadie forløber normalt
    • Moderen bemærker at barnet bevæger sig omkring 20 uger henne i graviditeten
    Moderens helbredstilstand:
    • Moderens helbredstilstand er svingende
    • Den kommende mor kan være bekymret, før eller under graviditeten
    • Moderen kan ryger under graviditeten
    • Moderen kan drikke store mængder af alkohol eller indtager hallucinerende stoffer
    • Moderen har haft røde hunde under graviditeten
    • Moderen har eller har haft en spiseforstyrrelse
    • Moderen har angst for at føde, som overskygger glæden over barnet i maven
    • Moderen har tidligere haft ufrivillige aborter eller spædbarnsdød

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være midlertidigt reduceret på grund af psykisk eller fysisk sygdom eller en akut krise
    • Graviditeten kan være vanskelig
    • Forældrene kan være meget unge
    • En eller begge forældre kan have et alkohol- eller stofproblemer
    • Forældrene kan have et eller flere børn med funktionsnedsættelse
    • Forældrene glæder sig ikke over graviditeten
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • De kommende forældre kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til det ufødte barns anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet, eller mellem det ufødte barns fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldte eller virker kaotisk
    • Der bor mange i boligen
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • De kommende forældre kan være bekymrede for kommende økonomiske udgifter
    • En eller begge af de kommende forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge af de kommende forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • De kommende forældres gæld kan være stigende

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

     

    For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.

    Relevante overvejelser

    • Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
    • Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
      • Hvordan viser det sig?
    • Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
    • Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
    • I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
    • Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
    • Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
    • Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
    • Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
    • Hvad siger barnet/den unge selv?
    • Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
    • Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
    • Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
    • Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
    • Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
      • Hvad fortæller disse forskelle?
    • Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
    • Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke bekymringer drejer det sig om?
    • Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
      • Hvordan har det virket?
    • Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
      • Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
    Relation til det ufødte barn:
    • På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
    • Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
    • Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
    • Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
    • Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
      • Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
      • Hvordan var den følelse?
      • Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
      • Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
    • Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
    • Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
    • Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
    • I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
    Konkrete initiativer:
    • Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
    • Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
    • I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
    • Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?