Trivsel
-
Kort om vurdering i dette trivselsniveau
Forældrekompetencer:
Forældrene yder en god omsorg, de evner at engagere sig positivt i samspillet med barnet eller den unge. Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet eller den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i skolen.
Barnets eller den unges udvikling og trivsel:
Barnet eller den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med almindelige og naturlige udsving undervejs i den alderssvarende udvikling. Barnet eller den unge kan have en forbigående funktionsnedsættelse, der ikke har betydning for de daglige udfordringer.
Kilde: KL
Alder og adfærd
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet er født til terminen
- Barnets højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
- Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
- Barnet er som regel rask
- Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
Udvikling og adfærd:
- Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring.
- Barnet er generelt let at trøste, når det græder
- Barnet udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for barnet
- Barnet skelner klart mellem kendte og ukendte personer
- Barnet nyder tæt fysisk kontakt
- Barnet er som regel roligt og tilfreds
- Barnet smiler til folk og virker glad
Dagpasningssituationen:
- Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
- Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
- Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
- Barnet kan lide at være sammen med andre børn
- Barnet bliver bragt og bliver hentet i dagtilbud til tiden
- Barnet bringers og hentes i dagtilbuddet af et lille antal voksne, som barnet kender
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Fødsel er forløbet godt, den har været en god oplevelse for familien
- Barnet finder ro og trøst hos forældrene
- Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
- Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
- Forældrene sørger for, at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Forældrene sørger for at skifte barnets ble regelmæssigt
- Forældrene sørger at tage hånd om barnet, når det får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme, eksempelvis allergi eller astma
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene sørger, at barnet ikke kan komme til skade
- Forældrene sørger for, at miljøerne, som barnet færdes i, er sikre
- Forældrene sørger for at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene beskytter barnet mod overgreb, eksempelvis fysiske, psykiske eller seksuelle overgreb
- Forældrene viser interesse for barnets sundhedstilstand, og sørger for at barnet kommer til de officielt anbefalede lægeundersøgelser
- Forældrene sørger for, at barnet følger det officielle vaccinationsprogram
- Barnet er et accepteret medlem af familien
- Forældrene støtter udviklingen af barnets selvtillid
- Forældrene har positive følelser over for barnet og en anerkendende forældrestil
Relationer:
- Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
- Der er et godt samspil i familien
- Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer, eksempelvis til søskende
- Forældrene tager barnet med ud at handle
- Forældrene giver barnet oplevelser, eksempelvis besøg hos venner og familie
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Graviditeten var ønsket og planlagt
- Forældrene har støttende slægtninge eller venner, der hjælper, hvis der er brug for det
- Forældrene har kontakt til barnets bedsteforældre
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
- Boligen og dens omgivelser er trygge for barnet
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En af forældrene eller begge kan have lønnet arbejde
- Forældres arbejdssituation er rimelig stabil
- En eller begge forældre er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene betaler huslejen regelmæssigt
Lokalsamfund:
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, legepladser eller sportshaller
- Forældrene anvender disse faciliteter
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet er født til terminen
- Barnets højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
- Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
- Barnet er som regel rask
- Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
Udvikling og adfærd:
- Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet er generelt let at trøste, når det græder
- Barnet udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for barnet
- Barnet skelner klart mellem kendte og ukendte personer
- Barnet nyder tæt fysisk kontakt
- Barnet er som regel roligt og tilfreds
- Barnet smiler til folk og virker glad
- Barnet bliver påvirket af andre menneskers sindsstemninger
- Barnet begynder at blive i stand til at udtrykke, hvordan det har det
Dagpasningssituationen:
- Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
- Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
- Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
- Barnet kan lide at være sammen med andre børn
- Barnet udviser interesse for sine omgivelser
- Barnet kan lide at lege med legetøj og andre legematerialer
- Barnet bliver bragt og bliver hentet i dagtilbud til tiden
- Barnet bringers og hentes i dagtilbuddet af et lille antal voksne, som barnet kender
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Der er en stabil rutine i barnets hverdag
- Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
- Barnet finder ro og trøst hos forældrene
- Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
- Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
- Forældrene sørger for, at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Forældrene sørger for at skifte barnets ble regelmæssigt
- Forældrene sørger at tage hånd om barnet, når det får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme, eksempelvis allergi eller astma
- Forældrenes spisevaner og fysiske aktivitetsniveau fungerer som et godt eksempel for barnet
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene sørger for, at barnet ikke kan komme til skade
- Forældrene sørger for at miljøer, som barnet færdes i, er sikre for barnet
- Forældrene sørger for at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene beskytter barnet mod overgreb, eksempelvis fysiske, psykiske eller seksuelle overgreb
- Forældrene viser interesse for barnets sundhedstilstand og sørger for, at barnet kommer til de officielt anbefalede lægeundersøgelser
- Forældrene sørger for, at barnet følger det officielle vaccinationsprogram
- Barnet er et accepteret medlem af familien
- Forældrene støtter udviklingen af barnets selvtillid
- Forældrene har positive følelser over for barnet og en anerkendende forældrestil
- Forældrene kan varetage barnets særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
Relationer:
- Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
- Der er et godt samspil i familien
- Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer, eksempelvis til søskende
- Forældrene tager barnet med ud at handle
- Forældrene giver barnet oplevelser, eksempelvis besøg hos venner og familie
- Forældrene anerkender barnet, når det udviser god social adfærd
- Forældrene sørger for, at barnet lærer om sin egen kultur, traditioner og sprog
- Forældrene gør opmærksom på, at voldsom adfærd ikke er accepteret
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Graviditeten var ønsket og planlagt
- Forældrene har støttende slægtninge eller venner, der hjælper, hvis der er brug for det
- Forældrene har kontakt til barnets bedsteforældre
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
- Boligen og dens omgivelser er trygge for barnet
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
- Forældres arbejdssituation er rimelig stabil
- En eller begge forældre er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene betaler huslejen regelmæssigt
Lokalsamfund:
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, legepladser eller sportshaller
- Forældrene anvender faciliteter i lokalområdet
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet er født til termin
- Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
- Barnet er som regel rask
- Barnet har et regelmæssigt sovemønster, der dækker hans/hendes behov for søvn
- Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
Udvikling og adfærd:
- Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet er generelt let at trøste, når det græder
- Barnet er samvittighedsfuldt og overholder regler, har kendskab til rigtigt og forkert
- Barnet udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
- Barnet er som regel roligt og tilfreds
- Barnet er interesseret i at lege med kendte voksne
- Barnet kan lege alene i kortere perioder
- Barnet færdes alene i kendte omgivelser uden opsyn i kortere tid
Dagtilbud og læring:
- Barnet går i dagtilbud
- Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
- Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
- Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
- Barnet kan deltage i de aktiviteter, man har i dagtilbuddet
- Barnet reagerer på instruktioner fra voksne
- Barnet synes tryg ved de voksne
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Et begrænset antal voksne yder omsorg for barnet, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring barnet
- Der er en stabil rutine i barnets hverdag
- Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
- Forældrene tilbringer tilstrækkelig tid med barnet, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til barnet
- Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
- Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for barnet
- Forældrenes væremåde og følelser i forhold til barnet er konsekvente
- Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til barnet
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
- Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
- Søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
- Forældrene sørger for at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for at tage hånd om barnet, når det får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
- Forældrene sørger for at miljøer, som barnet færdes i, er sikre for barnet
- Forældrene sørger for, at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene kan varetage barnets særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
Relationer:
- Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
- Forældrene støtter barnet i dets leg med andre søskende og andre børn
- Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
- Forældrene lærer barnet sociale spilleregler i omgangen med andre børn
- Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer til søskende
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Graviditeten er/var ønsket og planlagt
- Barnets ansvar og omsorg for familien er på et passende niveau, i forhold til barnets alder
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En eller begge forældre har lønnet arbejde
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
- Familien kan klare sig på den indkomst, som de har
Integration og socialt netværk:
- Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
- Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
- Forældrene kan have venner i lokalområdet
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
- Forældrene anvender faciliteter i lokalområdet
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet er født til termin
- Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
- Barnet er som regel rask
- Barnet har et regelmæssigt sovemønster, der dækker hans/hendes behov for søvn
- Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
Udvikling og adfærd:
- Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
- Barnet er generelt let at trøste, når det græder
- Barnet er samvittighedsfuldt, kan overholde regler og har kendskab til rigtigt og forkert
- Barnet udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
- Barnet er som regel roligt og tilfreds
- Barnet er interesseret i at lege med kendte voksne
- Barnet kan lege alene i kortere perioder
- Barnet færdes alene i kendte omgivelser uden opsyn i kortere tid
Dagtilbud og læring:
- Barnet går i dagtilbud
- Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
- Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
- Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
- Barnet kan deltage i de aktiviteter, man har i dagtilbuddet
- Barnet reagerer på instruktioner fra voksne
- Barnet virker tryg ved de voksne
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Et begrænset antal voksne yder omsorg for barnet, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring barnet
- Der er en stabil rutine i barnets hverdag
- Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
- Forældrene tilbringer så meget tid med barnet, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til barnet
- Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
- Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for barnet
- Forældrenes væremåde og følelser i forhold til barnet er konstante
- Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til barnet
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
- Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
- Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
- Forældrene sørger for at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for at tage hånd om barnet, når det får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme som allergi eller astma
- Forældrene sørger for at miljøer, som barnet færdes i, er sikre for barnet
- Forældrene sørger for at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene kan varetage barnets særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
Relationer:
- Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
- Forældrene støtter barnet i dets leg med andre søskende og andre børn
- Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
- Forældrene lærer barnet sociale spilleregler i omgangen med andre børn
- Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer til søskende
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Graviditeten er eller var ønsket og planlagt
- Barnets ansvar og omsorg for familien er på et passende niveau i forhold til barnets alder
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
- Familien kan klare sig på den indkomst de har
Integration og socialt netværk:
- Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
- Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
- Forældrene kan have venner i lokalområdet
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
- Forældrene anvender disse faciliteter
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Barnets/den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnets/den unges højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
- Barnets/den unges hørelse og syn er tilfredsstillende
- Barnet/den unge er som regel rask
- Barnet/den unge har et regelmæssigt sovemønster, der dækker dets behov for søvn
- Barnet/den unge spiser en sund og nærende kost
- Barnet/den unge får motion og deltager i fysiske aktiviteter ud over gymnastik/idræt i skolen
Udvikling og adfærd:
- Barnet/den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Barnet/den unge udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
- Barnet/den unge udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for ham/hende
- Barnet /den unge kan håndtere vrede og frustration på en konstruktiv måde
- Barnet/den unge kender til de sociale spilleregler for socialt samvær i forskellige situationer og kontekster
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Barnet/den unge kommer i skolen til tiden og er velforberedt
- Barnet/den unge trives i skolen og er som regel glad for at gå i skole, og der er et godt samarbejde med forældrene
- Barnet/den unge reagerer positivt på/er motiveret for undervisning
- Barnet/den unge kan lide at være sammen med andre børn og unge og oplever sigaccepteret af de andre børn og unge
- Barnet/den unge har mindst en god ven i skolen
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Et begrænset antal voksne yder omsorg for barnet/den unge, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring barnet/den unge
- Der er en stabil rutine i barnets/den unges hverdag
- Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
- Forældrene tilbringer tilstrækkeligt tid med barnet/den unge, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til barnet
- Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
- Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for barnet/den unge
- Forældrenes væremåde og følelser i forhold til barnet/den unge er konsistente
- Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til barnet/den unge
I forhold til barnets/den unges udvikling:
- Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets/den unges påklædning og hygiejne
- Forældrene har en god kontakt til barnet/den unges og kan tilsidesætte egne behov
- Søger relevant rådgivning, hvis barnet/den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
- Forældrene sørger for at barnet/den unge får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for at tage hånd om barnet/den unge, hvis det får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets/den unges eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
- Forældrene sørger for at miljøer, hvor barnet/den unge færdes i, er sikre
- Forældrene sørger for, at beskytte barnet/den unge fra voksne der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene kan varetage barnets/den unges særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
Relationer:
- Forældrene opmuntrer barnet/den unge til at snakke og deltage i samtale
- Forældrene støtter barnet/den unge i dets leg med andre søskende og andre børn
- Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
- Forældrene lærer barnet/den unge sociale spilleregler i omgangen med andre børn
- Forældrene støtter og opmuntrer barnet/den unge i relationer til søskende
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Barnet/den unge har et godt forhold til forældrene og familien og ved, at de holder af ham/hende
- Barnet/den unge har en langvarig og stabil kontakt til mindst en voksen
- Barnet/den unge oplever at forældrene er der, når det har behov for det
- Barnet/den unge inddrages i beslutningsprocesser i familien på et passende niveau i forhold til hans/hendes alder
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet/den unge
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En af forældrene eller begge har et lønnet arbejde
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
- Familien kan klare sig på den indkomst de har
Integration og socialt netværk:
- Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
- Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
- Forældrene kan have venner i lokalområdet
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
- Forældrene anvender lokalområdets faciliteter
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering:
Den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Den unges højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
- Den unges hørelse og syn er tilfredsstillende
- Den unge er som regel rask
- Den unge har et regelmæssigt sovemønster, der dækker dets behov for søvn
- Den unge spiser en sund og nærende kost
- Den unge får motion, deltager i fysiske aktiviteter, organiserede eller andet, ud over gymnastik/idræt i skolen
Udvikling og adfærd:
- Den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Den unge udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
- Den unge udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for ham/hende
- Den unge kan håndtere vrede og frustration på en konstruktiv måde
- Den unge kender til de sociale spilleregler for socialt samvær i forskellige situationer og kontekster
- Den unges seksuelle adfærd og viden er alderssvarende
- Den unge sørger selv for sit tøj og sit udseende
- Den unge er regelmæssigt sammen med venner og kammerater, tager dem med hjem på besøg og besøger vennerne i deres hjem
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Den unge kommer i skolen til tiden og er velforberedt
- Den unge trives i skolen og er som regel glad for at gå i skole
- Den unge oplever at få gode faglige resultater
- Den unge er i stand til at få jævnaldrende venner og bevare venskaber i længere tid
- Den unge reagerer positivt på og er motiveret for undervisning
- Den unge kan lide at være sammen med andre unge og oplever sig accepteret af de unge
- Den unge har mindst en god ven i skolen
- Den unge kan have et fritidsjob ved siden af skolen eller studiet
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Et begrænset antal voksne yder omsorg for den unge, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring den unge
- Der er en stabil rutine i den unges hverdag
- Forældrene er lydhøre og opmærksomme på den unges behov
- Forældrene tilbringer tilstrækkeligt tid med den unge, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til den unge
- Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
- Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for den unge
- Forældrenes væremåde og følelser i forhold til den unge er konstante
- Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til den unge
I forhold til den unges udvikling:
- Forældrene har en god kontakt til den unges og kan tilsidesætte egne behov
- Forældrene søger relevant rådgivning, hvis den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge eller sundhedsplejerske
- Forældrene sørger for, at den unge får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for at tage hånd om den unge, hvis han/hun får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på den unges eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
- Forældrene sørger for at miljøer, hvor den unge færdes, er sikre
- Forældrene sørger for at beskytte den unge fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene kan varetage den unges særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
Relationer:
- Forældrene opmuntrer den unge til at snakke og deltage i samtale
- Forældrene støtter den unge i forhold til hans/hendes søskende og i forhold til jævnaldrende
- Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
- Forældrene lærer den unge sociale spilleregler i omgangen med andre børn/unge
- Forældrene støtter og opmuntrer den unge i relationer til søskende
- Den unge informerer sine forældre om, hvor han/hun er om aftenen, og hvad fritiden anvendes til
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Den unge har et godt forhold til forældrene og familien og ved, at de holder af ham/hende
- Den unge har en langvarig og stabil kontakt til mindst en voksen
- Den unge oplever at forældrene er der, når der er behov for det
- Den unge inddrages i beslutningsprocesser i familien på et passende niveau, i forhold til hans/hendes alder
- Forældrene opmuntrer den unge til at passe på sit helbred
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for den unge
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
- Familien kan klare sig på den indkomst de har
Integration og socialt netværk:
- Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
- Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
- Forældrene kan have venner i lokalområdet
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
- Forældrene anvender lokalområdets faciliteter
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering:
Den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Den unges højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
- Den unges hørelse og syn er tilfredsstillende
- Den unge er som regel rask
- Den unge har et regelmæssigt sovemønster, der dækker dets behov for søvn
- Den unge spiser en sund og nærende kost
- Den unge får motion og deltager i fysiske aktiviteter ud over gymnastik/idræt i skolen
Udvikling og adfærd:
- Den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
- Den unge udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
- Den unge udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for ham/hende
- Den unge kan håndtere vrede og frustration på en konstruktiv måde
- Den unge kender til de sociale spilleregler for socialt samvær i forskellige situationer og kontekster
- Den unges seksuelle adfærd og viden er alderssvarende
- Den unge sørger selv for sit tøj og sit udseende
- Den unge er regelmæssigt sammen med venner og kammerater, tager dem med hjem på besøg og besøger vennerne i deres hjem
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Den unge kommer i skolen til tiden og er velforberedt
- Den unge trives i skolen og er som regel glad for at gå i skole
- Den unge oplever at få gode faglige resultater
- Den unge er i stand til at få jævnaldrende venner og bevare venskaber i længere tid
- Den unge reagerer positivt på og er motiveret for undervisning
- Den unge kan lide at være sammen med andre unge og oplever sig accepteret af de unge
- Den unge har mindst en god ven i skolen
- Den unge kan have et fritidsjob ved siden af skolen eller studiet
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Et begrænset antal voksne yder omsorg for den unge, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring den unge
- Der er en stabil rutine i den unges hverdag
- Forældrene er lydhøre og opmærksomme på den unges behov
- Forældrene tilbringer tilstrækkeligt tid med den unge, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til den unge
- Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
- Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for den unge
- Forældrenes væremåde og følelser i forhold til den unge er konstante
- Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til den unge
I forhold til den unges udvikling:
- Forældrene har en god kontakt til den unges og kan tilsidesætte egne behov
- Søger relevant rådgivning, hvis den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge eller sundhedsplejerske
- Forældrene sørger for at den unge får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
- Forældrene sørger for at tage hånd om den unge, hvis han/hun får skader
- Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på den unges eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
- Forældrene sørger for, at de miljøer den unge færdes i er sikre
- Forældrene sørger for, at beskytte den unge fra voksne der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
- Forældrene kan varetage den unges særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
Relationer:
- Forældrene opmuntrer den unge til at snakke og deltage i samtale
- Forældrene støtter den unge i i forhold til søskende og jævnaldrende
- Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
- Forældrene lærer den unge sociale spilleregler i omgangen med andre børn og unge
- Forældrene støtter og opmuntrer den unge i relationer til søskende
- Den unge informerer sine forældre om, hvor han/hun er om aftenen, og hvad fritiden anvendes til
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Den unge har et godt forhold til forældrene og familien og ved, at de holder af ham/hende
- Den unge har en langvarig og stabil kontakt til mindst en voksen
- Den unge oplever at forældrene er der, når der er behov for det
- Den unge inddrages i beslutningsprocesser i familien på et passende niveau i forhold til hans/hendes alder
- Forældrene opmuntrer den unge til at passe på sit helbred
Boligforhold og økonomi:
- Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for den unge
- Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
- Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
- En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
- En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
- Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
- Familien kan klare sig på den indkomst de har
Integration og socialt netværk:
- Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
- Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
- Forældrene kan have venner i lokalområdet
- Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
- Forældrene anvender lokalområdets faciliteter
- Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser
For mere dybdegående vurdering:
Det ufødte barns udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnets udvikling i fosterstadie forløber normalt
- Moderen bemærker at barnet bevæger sig omkring 20 uger henne i graviditeten
Moderens helbredstilstand:
- Moderens helbredstilstand er generelt god
- Moderen får sund og nærende kost og får dækket behovet for vitaminer
- Moderen ryger ikke eller sjældent
- Den kommende mor kan være bekymret, før eller under graviditeten
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Den kommende mor går regelmæssigt til kontrol i forbindelse med sin graviditet
- De kommende forældre søger hjælp og rådgivning ved problemer i graviditeten
- Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom, død
- Forældrene passer graviditeten og møder op til lægeaftaler
- Forældrene har et stabilt forhold til hinanden
- Forældrene forbereder sig praktisk på, at barnet skal komme
- Forældrene tænker på barnet i maven, de har følelser for barnet og vil gerne gøre det bedste for barnet
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Graviditeten er/var ønsket og planlagt
- De kommende forældre har forberedt sig til det barn, som de venter sig, og de forholder sig til de forandringer, det medfører at få et barn
Boligforhold og økonomi:
- De kommende forældres hjem er et sundt og sikkert sted for det kommende barn
- En eller begge af de kommende forældre kan have lønnet arbejde
- De kommende forældres arbejdssituation er rimelig stabil
- En af forældrene er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
- De kommende forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
For mere dybdegående vurdering:
For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.
Relevante overvejelser
- Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
- Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
- Hvordan viser det sig?
- Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
- Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
- Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
- I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
- Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
- Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
- Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
- Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
- Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
- Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
- Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
- Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
- Hvad siger barnet/den unge selv?
- Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
- Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
- Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
- Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
- Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
- Hvad fortæller disse forskelle?
- Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
- Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
- Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
- Hvilke bekymringer drejer det sig om?
- Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
- Hvordan har det virket?
- Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
- Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
- Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
- Hvem gør hvad og hvornår?
- Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
Relation til det ufødte barn:
- På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
- Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
- Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
- Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
- Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
- Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
- Hvordan var den følelse?
- Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
- Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
- Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
- Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
- Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
- I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
Konkrete initiativer:
- Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
- Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
- I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
- Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
- Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
- Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?