Gå til hovedindhold

Trivsel

-

  • Læs op

Indhold

    Kort om vurdering i dette trivselsniveau

    Forældrekompetencer:

    Forældrene yder en god omsorg, de evner at engagere sig positivt i samspillet med barnet eller den unge. Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet eller den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i skolen.


    Barnets eller den unges udvikling og trivsel:

    Barnet eller den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med almindelige og naturlige udsving undervejs i den alderssvarende udvikling. Barnet eller den unge kan have en forbigående funktionsnedsættelse, der ikke har betydning for de daglige udfordringer.


    Kilde: KL

    Alder og adfærd

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet er født til terminen
    • Barnets højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
    • Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Barnet er som regel rask
    • Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring.
    • Barnet er generelt let at trøste, når det græder
    • Barnet udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for barnet
    • Barnet skelner klart mellem kendte og ukendte personer
    • Barnet nyder tæt fysisk kontakt
    • Barnet er som regel roligt og tilfreds
    • Barnet smiler til folk og virker glad
    Dagpasningssituationen:
    • Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
    • Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
    • Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
    • Barnet kan lide at være sammen med andre børn
    • Barnet bliver bragt og bliver hentet i dagtilbud til tiden
    • Barnet bringers og hentes i dagtilbuddet af et lille antal voksne, som barnet kender

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Fødsel er forløbet godt, den har været en god oplevelse for familien
    • Barnet finder ro og trøst hos forældrene
    • Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
    • Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
    • Forældrene sørger for, at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Forældrene sørger for at skifte barnets ble regelmæssigt
    • Forældrene sørger at tage hånd om barnet, når det får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme, eksempelvis allergi eller astma
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene sørger, at barnet ikke kan komme til skade
    • Forældrene sørger for, at miljøerne, som barnet færdes i, er sikre
    • Forældrene sørger for at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene beskytter barnet mod overgreb, eksempelvis fysiske, psykiske eller seksuelle overgreb
    • Forældrene viser interesse for barnets sundhedstilstand, og sørger for at barnet kommer til de officielt anbefalede lægeundersøgelser
    • Forældrene sørger for, at barnet følger det officielle vaccinationsprogram
    • Barnet er et accepteret medlem af familien
    • Forældrene støtter udviklingen af barnets selvtillid
    • Forældrene har positive følelser over for barnet og en anerkendende forældrestil
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
    • Der er et godt samspil i familien
    • Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer, eksempelvis til søskende
    • Forældrene tager barnet med ud at handle
    • Forældrene giver barnet oplevelser, eksempelvis besøg hos venner og familie

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Graviditeten var ønsket og planlagt
    • Forældrene har støttende slægtninge eller venner, der hjælper, hvis der er brug for det
    • Forældrene har kontakt til barnets bedsteforældre
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
    • Boligen og dens omgivelser er trygge for barnet
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En af forældrene eller begge kan have lønnet arbejde
    • Forældres arbejdssituation er rimelig stabil
    • En eller begge forældre er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene betaler huslejen regelmæssigt
    Lokalsamfund:
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, legepladser eller sportshaller
    • Forældrene anvender disse faciliteter
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet er født til terminen
    • Barnets højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
    • Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Barnet er som regel rask
    • Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet er generelt let at trøste, når det græder
    • Barnet udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for barnet
    • Barnet skelner klart mellem kendte og ukendte personer
    • Barnet nyder tæt fysisk kontakt
    • Barnet er som regel roligt og tilfreds
    • Barnet smiler til folk og virker glad
    • Barnet bliver påvirket af andre menneskers sindsstemninger
    • Barnet begynder at blive i stand til at udtrykke, hvordan det har det
    Dagpasningssituationen:
    • Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
    • Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
    • Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
    • Barnet kan lide at være sammen med andre børn
    • Barnet udviser interesse for sine omgivelser
    • Barnet kan lide at lege med legetøj og andre legematerialer
    • Barnet bliver bragt og bliver hentet i dagtilbud til tiden
    • Barnet bringers og hentes i dagtilbuddet af et lille antal voksne, som barnet kender

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Der er en stabil rutine i barnets hverdag
    • Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
    • Barnet finder ro og trøst hos forældrene
    • Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
    • Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
    • Forældrene sørger for, at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Forældrene sørger for at skifte barnets ble regelmæssigt
    • Forældrene sørger at tage hånd om barnet, når det får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme, eksempelvis allergi eller astma
    • Forældrenes spisevaner og fysiske aktivitetsniveau fungerer som et godt eksempel for barnet
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene sørger for, at barnet ikke kan komme til skade
    • Forældrene sørger for at miljøer, som barnet færdes i, er sikre for barnet
    • Forældrene sørger for at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene beskytter barnet mod overgreb, eksempelvis fysiske, psykiske eller seksuelle overgreb
    • Forældrene viser interesse for barnets sundhedstilstand og sørger for, at barnet kommer til de officielt anbefalede lægeundersøgelser
    • Forældrene sørger for, at barnet følger det officielle vaccinationsprogram
    • Barnet er et accepteret medlem af familien
    • Forældrene støtter udviklingen af barnets selvtillid
    • Forældrene har positive følelser over for barnet og en anerkendende forældrestil
    • Forældrene kan varetage barnets særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
    • Der er et godt samspil i familien
    • Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer, eksempelvis til søskende
    • Forældrene tager barnet med ud at handle
    • Forældrene giver barnet oplevelser, eksempelvis besøg hos venner og familie
    • Forældrene anerkender barnet, når det udviser god social adfærd
    • Forældrene sørger for, at barnet lærer om sin egen kultur, traditioner og sprog
    • Forældrene gør opmærksom på, at voldsom adfærd ikke er accepteret

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Graviditeten var ønsket og planlagt 
    • Forældrene har støttende slægtninge eller venner, der hjælper, hvis der er brug for det
    • Forældrene har kontakt til barnets bedsteforældre
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
    • Boligen og dens omgivelser er trygge for barnet
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
    • Forældres arbejdssituation er rimelig stabil
    • En eller begge forældre er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene betaler huslejen regelmæssigt
    Lokalsamfund:
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter, legepladser eller sportshaller
    • Forældrene anvender faciliteter i lokalområdet
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet er født til termin
    • Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Barnet er som regel rask
    • Barnet har et regelmæssigt sovemønster, der dækker hans/hendes behov for søvn
    • Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet er generelt let at trøste, når det græder
    • Barnet er samvittighedsfuldt og overholder regler, har kendskab til rigtigt og forkert
    • Barnet udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
    • Barnet er som regel roligt og tilfreds
    • Barnet er interesseret i at lege med kendte voksne
    • Barnet kan lege alene i kortere perioder
    • Barnet færdes alene i kendte omgivelser uden opsyn i kortere tid
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet går i dagtilbud
    • Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
    • Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
    • Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
    • Barnet kan deltage i de aktiviteter, man har i dagtilbuddet
    • Barnet reagerer på instruktioner fra voksne
    • Barnet synes tryg ved de voksne

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Et begrænset antal voksne yder omsorg for barnet, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring barnet
    • Der er en stabil rutine i barnets hverdag
    • Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
    • Forældrene tilbringer tilstrækkelig tid med barnet, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til barnet
    • Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
    • Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for barnet
    • Forældrenes væremåde og følelser i forhold til barnet er konsekvente
    • Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til barnet
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
    • Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
    • Søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
    • Forældrene sørger for at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for at tage hånd om barnet, når det får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
    • Forældrene sørger for at miljøer, som barnet færdes i, er sikre for barnet
    • Forældrene sørger for, at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene kan varetage barnets særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
    • Forældrene støtter barnet i dets leg med andre søskende og andre børn
    • Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
    • Forældrene lærer barnet sociale spilleregler i omgangen med andre børn
    • Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer til søskende

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Graviditeten er/var ønsket og planlagt
    • Barnets ansvar og omsorg for familien er på et passende niveau, i forhold til barnets alder
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En eller begge forældre har lønnet arbejde
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
    • Familien kan klare sig på den indkomst, som de har
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
    • Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
    • Forældrene kan have venner i lokalområdet
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
    • Forældrene anvender faciliteter i lokalområdet
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Barnets udvikling

    Sundhedsforhold:
    • Barnet er født til termin
    • Barnets hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Barnet er som regel rask
    • Barnet har et regelmæssigt sovemønster, der dækker hans/hendes behov for søvn
    • Barnets grov- og finmotoriske udvikling er alderssvarende
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Barnet har alderssvarende udviklingstrin i forhold til basale behov som mad, søvn, vågenhed, aktivitet, fordøjelse og afføring
    • Barnet er generelt let at trøste, når det græder
    • Barnet er samvittighedsfuldt, kan overholde regler og har kendskab til rigtigt og forkert
    • Barnet udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
    • Barnet er som regel roligt og tilfreds
    • Barnet er interesseret i at lege med kendte voksne
    • Barnet kan lege alene i kortere perioder
    • Barnet færdes alene i kendte omgivelser uden opsyn i kortere tid
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet går i dagtilbud
    • Barnet trives i dagtilbud, og der er et godt samarbejde med forældrene
    • Barnet har regelmæssigt fremmøde i dagtilbud
    • Barnet kan tilpasse sig dagens rutiner
    • Barnet kan deltage i de aktiviteter, man har i dagtilbuddet
    • Barnet reagerer på instruktioner fra voksne
    • Barnet virker tryg ved de voksne

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Et begrænset antal voksne yder omsorg for barnet, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring barnet
    • Der er en stabil rutine i barnets hverdag
    • Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
    • Forældrene tilbringer så meget tid med barnet, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til barnet
    • Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
    • Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for barnet
    • Forældrenes væremåde og følelser i forhold til barnet er konstante
    • Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til barnet
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom eller død
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets påklædning og hygiejne
    • Forældrene har en god kontakt til barnet og kan tilsidesætte egne behov
    • Forældrene søger relevant rådgivning, hvis barnet i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
    • Forældrene sørger for at barnet får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for at tage hånd om barnet, når det får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets eventuelle sygdomme som allergi eller astma
    • Forældrene sørger for at miljøer, som barnet færdes i, er sikre for barnet
    • Forældrene sørger for at beskytte barnet fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene kan varetage barnets særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer barnet til at snakke og deltage i samtale
    • Forældrene støtter barnet i dets leg med andre søskende og andre børn
    • Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
    • Forældrene lærer barnet sociale spilleregler i omgangen med andre børn
    • Forældrene støtter og opmuntrer barnet i relationer til søskende


    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Graviditeten er eller var ønsket og planlagt
    • Barnets ansvar og omsorg for familien er på et passende niveau i forhold til barnets alder
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
    • Familien kan klare sig på den indkomst de har
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
    • Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
    • Forældrene kan have venner i lokalområdet
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
    • Forældrene anvender disse faciliteter
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets/den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets/den unges højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
    • Barnets/den unges hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Barnet/den unge er som regel rask
    • Barnet/den unge har et regelmæssigt sovemønster, der dækker dets behov for søvn
    • Barnet/den unge spiser en sund og nærende kost
    • Barnet/den unge får motion og deltager i fysiske aktiviteter ud over gymnastik/idræt i skolen
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet/den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Barnet/den unge udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
    • Barnet/den unge udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for ham/hende
    • Barnet /den unge kan håndtere vrede og frustration på en konstruktiv måde
    • Barnet/den unge kender til de sociale spilleregler for socialt samvær i forskellige situationer og kontekster
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Barnet/den unge kommer i skolen til tiden og er velforberedt
    • Barnet/den unge trives i skolen og er som regel glad for at gå i skole, og der er et godt samarbejde med forældrene
    • Barnet/den unge reagerer positivt på/er motiveret for undervisning
    • Barnet/den unge kan lide at være sammen med andre børn og unge og oplever sigaccepteret af de andre børn og unge
    • Barnet/den unge har mindst en god ven i skolen

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Et begrænset antal voksne yder omsorg for barnet/den unge, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring barnet/den unge
    • Der er en stabil rutine i barnets/den unges hverdag
    • Forældrene er lydhøre og opmærksomme på barnets behov
    • Forældrene tilbringer tilstrækkeligt tid med barnet/den unge, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til barnet
    • Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
    • Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for barnet/den unge
    • Forældrenes væremåde og følelser i forhold til barnet/den unge er konsistente
    • Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til barnet/den unge
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene tager imod råd og vejledning i forhold til barnets/den unges påklædning og hygiejne
    • Forældrene har en god kontakt til barnet/den unges og kan tilsidesætte egne behov
    • Søger relevant rådgivning, hvis barnet/den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge, sundhedsplejerske eller i dagtilbud
    • Forældrene sørger for at barnet/den unge får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for at tage hånd om barnet/den unge, hvis det får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på barnets/den unges eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
    • Forældrene sørger for at miljøer, hvor barnet/den unge færdes i, er sikre
    • Forældrene sørger for, at beskytte barnet/den unge fra voksne der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene kan varetage barnets/den unges særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer barnet/den unge til at snakke og deltage i samtale
    • Forældrene støtter barnet/den unge i dets leg med andre søskende og andre børn
    • Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
    • Forældrene lærer barnet/den unge sociale spilleregler i omgangen med andre børn
    • Forældrene støtter og opmuntrer barnet/den unge i relationer til søskende

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Barnet/den unge har et godt forhold til forældrene og familien og ved, at de holder af ham/hende
    • Barnet/den unge har en langvarig og stabil kontakt til mindst en voksen
    • Barnet/den unge oplever at forældrene er der, når det har behov for det
    • Barnet/den unge inddrages i beslutningsprocesser i familien på et passende niveau i forhold til hans/hendes alder
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for barnet/den unge
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En af forældrene eller begge har et lønnet arbejde
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
    • Familien kan klare sig på den indkomst de har
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
    • Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
    • Forældrene kan have venner i lokalområdet
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
    • Forældrene anvender lokalområdets faciliteter
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
    • Den unges hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Den unge er som regel rask
    • Den unge har et regelmæssigt sovemønster, der dækker dets behov for søvn
    • Den unge spiser en sund og nærende kost
    • Den unge får motion, deltager i fysiske aktiviteter, organiserede eller andet, ud over gymnastik/idræt i skolen
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Den unge udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
    • Den unge udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for ham/hende
    • Den unge kan håndtere vrede og frustration på en konstruktiv måde
    • Den unge kender til de sociale spilleregler for socialt samvær i forskellige situationer og kontekster
    • Den unges seksuelle adfærd og viden er alderssvarende
    • Den unge sørger selv for sit tøj og sit udseende
    • Den unge er regelmæssigt sammen med venner og kammerater, tager dem med hjem på besøg og besøger vennerne i deres hjem
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kommer i skolen til tiden og er velforberedt
    • Den unge trives i skolen og er som regel glad for at gå i skole
    • Den unge oplever at få gode faglige resultater
    • Den unge er i stand til at få jævnaldrende venner og bevare venskaber i længere tid
    • Den unge reagerer positivt på og er motiveret for undervisning
    • Den unge kan lide at være sammen med andre unge og oplever sig accepteret af de unge
    • Den unge har mindst en god ven i skolen
    • Den unge kan have et fritidsjob ved siden af skolen eller studiet

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Et begrænset antal voksne yder omsorg for den unge, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring den unge
    • Der er en stabil rutine i den unges hverdag
    • Forældrene er lydhøre og opmærksomme på den unges behov
    • Forældrene tilbringer tilstrækkeligt tid med den unge, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til den unge
    • Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
    • Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for den unge
    • Forældrenes væremåde og følelser i forhold til den unge er konstante
    • Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til den unge
    I forhold til den unges udvikling:
    • Forældrene har en god kontakt til den unges og kan tilsidesætte egne behov
    • Forældrene søger relevant rådgivning, hvis den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge eller sundhedsplejerske
    • Forældrene sørger for, at den unge får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for at tage hånd om den unge, hvis han/hun får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på den unges eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
    • Forældrene sørger for at miljøer, hvor den unge færdes, er sikre
    • Forældrene sørger for at beskytte den unge fra voksne, der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene kan varetage den unges særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer den unge til at snakke og deltage i samtale
    • Forældrene støtter den unge i forhold til hans/hendes søskende og i forhold til jævnaldrende
    • Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
    • Forældrene lærer den unge sociale spilleregler i omgangen med andre børn/unge
    • Forældrene støtter og opmuntrer den unge i relationer til søskende
    • Den unge informerer sine forældre om, hvor han/hun er om aftenen, og hvad fritiden anvendes til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Den unge har et godt forhold til forældrene og familien og ved, at de holder af ham/hende
    • Den unge har en langvarig og stabil kontakt til mindst en voksen
    • Den unge oplever at forældrene er der, når der er behov for det
    • Den unge inddrages i beslutningsprocesser i familien på et passende niveau, i forhold til hans/hendes alder
    • Forældrene opmuntrer den unge til at passe på sit helbred
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for den unge
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
    • Familien kan klare sig på den indkomst de har
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
    • Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
    • Forældrene kan have venner i lokalområdet
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
    • Forældrene anvender lokalområdets faciliteter
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt er alderssvarende og inden for normalområdet
    • Den unges hørelse og syn er tilfredsstillende
    • Den unge er som regel rask
    • Den unge har et regelmæssigt sovemønster, der dækker dets behov for søvn
    • Den unge spiser en sund og nærende kost
    • Den unge får motion og deltager i fysiske aktiviteter ud over gymnastik/idræt i skolen
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge udvikler sig på en positiv og alderssvarende måde fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt med de almindelige udsving i trivslen, der naturligt følger med
    • Den unge udviser empati og kan leve sig ind i og forstå andres situation
    • Den unge udviser den forventede tilknytning til den eller de omsorgsperson(er), der hovedsageligt drager omsorg for ham/hende
    • Den unge kan håndtere vrede og frustration på en konstruktiv måde
    • Den unge kender til de sociale spilleregler for socialt samvær i forskellige situationer og kontekster
    • Den unges seksuelle adfærd og viden er alderssvarende
    • Den unge sørger selv for sit tøj og sit udseende
    • Den unge er regelmæssigt sammen med venner og kammerater, tager dem med hjem på besøg og besøger vennerne i deres hjem
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kommer i skolen til tiden og er velforberedt
    • Den unge trives i skolen og er som regel glad for at gå i skole
    • Den unge oplever at få gode faglige resultater
    • Den unge er i stand til at få jævnaldrende venner og bevare venskaber i længere tid
    • Den unge reagerer positivt på og er motiveret for undervisning
    • Den unge kan lide at være sammen med andre unge og oplever sig accepteret af de unge
    • Den unge har mindst en god ven i skolen
    • Den unge kan have et fritidsjob ved siden af skolen eller studiet

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Et begrænset antal voksne yder omsorg for den unge, og der er kontinuitet i forhold til de omsorgsgivere der er omkring den unge
    • Der er en stabil rutine i den unges hverdag
    • Forældrene er lydhøre og opmærksomme på den unges behov
    • Forældrene tilbringer tilstrækkeligt tid med den unge, så de kan opbygge eller bibeholde en stærk relation til den unge
    • Der er et varmt og kærligt forhold mellem omsorgsgiverne i familien
    • Forældrenes indbyrdes forhold og relationer til andre fungerer som et godt eksempel for den unge
    • Forældrenes væremåde og følelser i forhold til den unge er konstante
    • Forældrene reagerer på en relativ ensartet og forudsigelig måde i forhold til den unge
    I forhold til den unges udvikling:
    • Forældrene har en god kontakt til den unges og kan tilsidesætte egne behov
    • Søger relevant rådgivning, hvis den unge i en periode ikke trives, eksempelvis hos læge, tandlæge eller sundhedsplejerske
    • Forældrene sørger for at den unge får en regelmæssig og nærende kost og tilstrækkelig søvn
    • Forældrene sørger for at tage hånd om den unge, hvis han/hun får skader
    • Der er en medicinsk/diagnostisk forklaring på den unges eventuelle sygdomme, som allergi eller astma
    • Forældrene sørger for, at de miljøer den unge færdes i er sikre
    • Forældrene sørger for, at beskytte den unge fra voksne der udviser en underlig eller skræmmende adfærd
    • Forældrene kan varetage den unges særlige behov, eksempelvis funktionsnedsættelse, kroniske sygdomme eller andet
    Relationer:
    • Forældrene opmuntrer den unge til at snakke og deltage i samtale
    • Forældrene støtter den unge i i forhold til søskende og jævnaldrende
    • Der er et godt samspil i familien også i forhold til søskende
    • Forældrene lærer den unge sociale spilleregler i omgangen med andre børn og unge
    • Forældrene støtter og opmuntrer den unge i relationer til søskende
    • Den unge informerer sine forældre om, hvor han/hun er om aftenen, og hvad fritiden anvendes til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Den unge har et godt forhold til forældrene og familien og ved, at de holder af ham/hende
    • Den unge har en langvarig og stabil kontakt til mindst en voksen
    • Den unge oplever at forældrene er der, når der er behov for det
    • Den unge inddrages i beslutningsprocesser i familien på et passende niveau i forhold til hans/hendes alder
    • Forældrene opmuntrer den unge til at passe på sit helbred
    Boligforhold og økonomi:
    • Forældrenes hjem er et sundt og sikkert sted for den unge
    • Forældrene sørger for, at hjemmet er rent
    • Boligen har de basale faciliteter, så som toilet, bad, køkken
    • En af forældrene eller begge har lønnet arbejde
    • En eller begge forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner
    • Forældrene får de økonomiske ydelser, som de er berettiget til
    • Familien kan klare sig på den indkomst de har
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrenes relationer til naboer og offentlige myndigheder er generelt harmoniske
    • Forældrene oplever sig generelt accepteret af deres omgivelser eller i lokalsamfundet
    • Forældrene kan have venner i lokalområdet
    • Der er tilgængelige faciliteter i lokalområdet, som eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker, fritidsaktiviteter eller andet
    • Forældrene anvender lokalområdets faciliteter
    • Der er transportmuligheder, adgang til uddannelse og arbejdspladser

     

    For mere dybdegående vurdering:

    Det ufødte barns udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets udvikling i fosterstadie forløber normalt
    • Moderen bemærker at barnet bevæger sig omkring 20 uger henne i graviditeten
    Moderens helbredstilstand:
    • Moderens helbredstilstand er generelt god
    • Moderen får sund og nærende kost og får dækket behovet for vitaminer
    • Moderen ryger ikke eller sjældent
    • Den kommende mor kan være bekymret, før eller under graviditeten

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den kommende mor går regelmæssigt til kontrol i forbindelse med sin graviditet
    • De kommende forældre søger hjælp og rådgivning ved problemer i graviditeten
    • Der kan være en forbigående krise i familien, skilsmisse, sygdom, død
    • Forældrene passer graviditeten og møder op til lægeaftaler
    • Forældrene har et stabilt forhold til hinanden
    • Forældrene forbereder sig praktisk på, at barnet skal komme
    • Forældrene tænker på barnet i maven, de har følelser for barnet og vil gerne gøre det bedste for barnet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Graviditeten er/var ønsket og planlagt
    • De kommende forældre har forberedt sig til det barn, som de venter sig, og de forholder sig til de forandringer, det medfører at få et barn
    Boligforhold og økonomi:
    • De kommende forældres hjem er et sundt og sikkert sted for det kommende barn
    • En eller begge af de kommende forældre kan have lønnet arbejde
    • De kommende forældres arbejdssituation er rimelig stabil
    • En af forældrene er arbejdssøgende og bliver tilstrækkeligt støttet i denne proces
    • De kommende forældre har en uddannelse eller uddannelsesplaner

     

    For mere dybdegående vurdering:

     

    For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.

    Relevante overvejelser

    • Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
    • Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
      • Hvordan viser det sig?
    • Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
    • Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
    • I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
    • Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
    • Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
    • Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
    • Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
    • Hvad siger barnet/den unge selv?
    • Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
    • Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
    • Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
    • Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
    • Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
      • Hvad fortæller disse forskelle?
    • Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
    • Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke bekymringer drejer det sig om?
    • Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
      • Hvordan har det virket?
    • Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
      • Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
    Relation til det ufødte barn:
    • På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
    • Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
    • Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
    • Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
    • Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
      • Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
      • Hvordan var den følelse?
      • Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
      • Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
    • Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
    • Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
    • Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
    • I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
    Konkrete initiativer:
    • Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
    • Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
    • I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
    • Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?