Udsat
-
Kort om vurdering i dette mistrivselsniveau
Forældrekompetencer:
Forældreomsorgen kan være reduceret i så høj grad, at forældrene har vanskeligt ved at håndtere belastningerne i familien. Forældrenes omsorg for barnet kan være betydeligt reduceret, eksempelvis på grund af misbrug, fysisk eller psykisk sygdom, belastende sociale faktorer eller livskriser. Familien kan have brug for støtte i forbindelse med mishandling, vold eller seksuelt overgreb.
Barnets eller den unges udvikling og trivsel:
Barnet eller den unge kan have brug for støtte i forbindelse med at have været udsat for langvarig betydelig fysisk, psykisk eller social belastning og viser tydelige tegn på at udvikling og trivsel er i fare med dysfunktion til følge. Barnet eller den unge kan have brug for støtte i forhold til at have været udsat for fysisk eller psykisk overlast som eksempelvis vold eller seksuelt overgreb. Barnet eller den unge kan have behov for støtte i forbindelse med nedsat funktionsniveau af betydelig grad og af længerevarende karakter.
Kilde: KL
Alder og risikofaktorer
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født betydeligt før termin
- Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
- Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
- Barnet kan have kroniske sygdomme
- Barnets højde, vægt, syn og hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
- Barnet kan ofte have infektionssygdomme
- Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
- Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket
- Moderen kan have HIV eller andre seksuelt overførte sygdomme
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
- Barnet kan virke vagtsom og nervøs, og kan have svært ved at slappe af
- Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene
- Barnet vil ikke tage næring til sig
- Barnet kan tidligere have været anbragt
Dagpasningssituationen:
- Barnet kommer sjældent eller slet ikke i dagtilbud
- Barnet kan have behov for støtte i forhold til læring og social kontakt
- Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
- Barnet kan være utryg ved de voksne
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt med en psykisk lidelse
- Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene kan føle sig magtesløse i forhold til at håndtere barnets adfærd og udvikling
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet
- Forældrene kan have vanskeligt ved at samarbejde omkring deres barns trivsel og udvikling
- Barnet kan have sporadisk kontakt til en eller begge forældre
- Barnet kan have overværet vold i hjemmet, eksempelvis set og hørt voksne, der har truet, kastet ting efter hinanden
- Forældrene kan udsætte barnet for psykiske overgreb, hyppig kritik, fjendtlighed, råb eller nedsættende tale
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Forældrene kan have brug for intensiv støtte i forhold til at påtage sig forældrerollen
- Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
- Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
- Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller andet
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
Særlige problematikker:
- Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
- Den ene eller begge forældre kan have tegn på depression
- Den ene eller begge forældre kan have et misbrugsproblem
- Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold, kriminalitet eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
Integration og socialt netværk:
- Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
- Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
- Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født før termin
- Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
- Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
- Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
- Barnet kan have kroniske sygdomme
- Barnet er ikke renligt
- Barnet kan ofte have infektionssygdomme
- Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket
- Barnet kan have nedsat funktionsniveau af betydelig grad
- Barnet kan udvise betydelige vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
- Barnet kan virke vagtsom og nervøs og kan have svært ved at slappe af
- Barnet kan udvise tegn på udadvendt adfærd, eksempelvis høj grad af aggressiv adfærd
- Barnet kan have vanskeligt ved at håndtere kravsituationer
- Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene
- Barnet vil ikke tage næring til sig
- Barnet kan have søvn/spiseproblemer
Dagtilbud og læring:
- Barnet går ikke i dagtilbud
- Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
- Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
- Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
- Barnet kan være utryg ved de voksne
- Barnet driller ofte de andre børn
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
- Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
- Forældrene kan være meget unge
- Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
- Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
- Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
- Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
- Barnet kan have overværet vold i hjemmet
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
- Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
- Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
Dagtilbud og læring:
- Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
- Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
- Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
Særlige problematikker:
- Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
- Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
- Har et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Kan have været eller er involveret i vold/kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
Integration og socialt netværk:
- Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
- Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
- Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan være født før termin
- Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
- Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
- Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
- Barnet er ikke renligt
- Barnets højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
- Barnet kan ofte have infektionssygdomme
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
- Barnet kan virke vagtsom eller nervøs og kan have svært ved at slappe af
- Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
- Barnet kan udvise selvskadende adfærd
- Barnet kan udvise tegn på høj grad af aggressiv adfærd
- Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
Dagtilbud og læring:
- Barnet kan have vanskeligheder ved sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
- Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer
- Barnet går ikke i dagtilbud
- Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
- Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
- Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
- Barnet kan være utryg ved de voksne
- Barnet driller eller mobber andre børn
- Barnet kan ofte blive afvist af de andre børn, eller holdt uden for
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
- Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
- Forældrene kan være meget unge
- Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
- Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
- Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
- Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
- Barnet kan have overværet vold i hjemmet
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
- Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
- Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
Dagtilbud og læring:
- Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
- Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
- Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
Særlige problematikker:
- Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
- Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
- Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold/kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
Integration og socialt netværk:
- Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
- Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
- Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Barnets udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet kan have været indlagt gentagne gange inden for det seneste år
- Barnets BMI, højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
- Barnet kan have en stærkt bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
- Barnet kan have alvorlige søvn/spiseproblemer
- Barnet kan ofte have infektionssygdomme
- Barnet kan være begyndt at ryge eller drikke alkohol
Udvikling og adfærd:
- Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
- Barnet kan virke vagtsom eller nervøs og kan have svært ved at slappe af
- Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
- Barnet kan udvise selvskadende adfærd
- Barnet kan udvise tegn på høj grad af aggressiv adfærd
- Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
- Barnet kan have en usikker og angstpræget kontakt til forældrene
- Barnets modenhed kan være betydeligt under eller betydeligt høj i forhold til barnets alder
- Barnet kan være for overstrømmende, venlig og opsøgende over for fremmede
Dagtilbud og skoleforhold:
- Barnet kan have et meget højt fravær fra skolen
- Barnet kan have behov for at modtage specialundervisning
- Barnet kan have haft mange skoleskift
- Barnet kan ofte opleve sig afvist af de andre i klassen eller holdt uden for
- Barnet bliver drillet eller mobbet i skolen
- Barnets indlæring og udvikling kan være hæmmet af nedsat evne til koncentration
- Barnet går ikke i SFO eller udebliver ofte
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
- Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
- Forældrene kan være meget unge
- Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
I forhold til barnets udvikling:
- Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
- Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
- Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
- Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
- Barnet kan have overværet vold i hjemmet
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
- Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
- Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
Dagtilbud og læring:
- Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
- Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
- Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
Særlige problematikker:
- Moderen kan være bekymret, angst eller lidt af depressionssymptomer før og/efter fødslen
- Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
- Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
Integration og socialt netværk:
- Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
- Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
- Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Barnets/den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnets/den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
- Barnet/den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
- Barnet/den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
- Barnet/den unge kan have en kronisk sygdom
- Barnet/den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
- Barnet /den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
- Barnet/den unge kan ofte have sygdomsperioder
- Barnet/den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
- Barnet/den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
Udvikling og adfærd:
- Barnet/den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
- Barnet/den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
- Barnet/den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
- Barnet/den unge kan have mange konflikter med de andre børn, unge eller voksne
- Barnet/den unge kan udsætte andre for mobning, eller bliver selv mobbet
- Barnet/den unge kan ofte blive længe ude om aftenen
- Barnet/den unge kan udvise for stor interesse for vold
Deltagelse og trivsel i skolen
- Barnet/den unge kan have hyppigt fravær fra skole
- Barnet/den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
Særlig risikoadfærd:
- Barnet/den unge ryger
- Barnet/den unge er begyndt at drikke alkohol
- Barnet/den unge indtager stoffer
- Barnet/den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
- Barnet/den unge kan have forsøgt selvmord
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
- Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
- Forældrene kan være meget unge
- Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af barnet/den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af barnet/den unge, pålæggelse af skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
I forhold til barnets/den unges udvikling:
- Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet/den unge ikke trives
- Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets/den unges signaler
- Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets/den unges adfærd
- Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
- Barnet/den unge kan have overværet vold i hjemmet
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
- Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
- Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler eller anden antisocial adfærd
- Der kan være mange familiemedlemmer barnet/den unge skal forholde sig til
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
Særlige problematikker:
- Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
- Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
- Der kan være lange afstande fra barnets/den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker eller andet
- Forældrene og barnet/den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
Integration og socialt netværk:
-
Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
-
Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
-
Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
-
Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
- Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
- Den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
- Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
- Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
- Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
- Den unge kan ofte have sygdomsperioder
- Den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
- Den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
- Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
- Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
Udvikling og adfærd:
- Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
- Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
- Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
- en unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
- Den unge kan have mange konflikter med andre børn, unge eller voksne
- Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
- Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
- Den unge kan udvise stor interesse for vold
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
- Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
- Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
- Den unge kan have brug for intensiv støtte i forhold til at følge elevplanen
Særlig risikoadfærd:
- Den unge ryger meget
- Den unge drikker store mængder af alkohol
- Den unge indtager stoffer
- Den unge har været gravid/er gravid/skal snart være forældre
- Den unge har selvmordstanker eller kan have forsøgt selvmord
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
- Forældrene kan have børn med funktionsnedsættelser
- Forældrene kan være meget unge
- Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af den unge, pålægge den unge skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
I forhold til barnets/den unges udvikling:
- Forældrene søger ikke rådgivning, hvis den unge ikke trives
-
Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
-
Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
-
Den unge kan have lidt eller ingen kontakt til en eller begge forældre
-
Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
-
Den unge kan have overværet vold i hjemmet
Relationer:
-
Der er kun en forælder i hjemmet
-
Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
-
Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
-
Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
-
Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
- Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
- Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
- Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
Særlige problematikker:
- Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
- Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
- Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
- Forældrene og den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
Integration og socialt netværk:
- Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
- Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
- Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Den unges udvikling
Sundhedsforhold:
- Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
- Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
- Den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
- Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
- Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
- Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
- Den unge kan ofte have sygdomsperioder
- Den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
- Den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
Udvikling og adfærd:
- Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
- Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
- Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
- Den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
- Den unge kan have mange konflikter med andre unge eller voksne
- Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
- Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
- Den unge kan udvise stor interesse for vold
- Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
- Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
Deltagelse og trivsel i skolen:
- Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
- Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
- Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
- Den unge kan have brug for intensiv støtte i forhold til at følge elevplanen
Særlig risikoadfærd:
- Den unge ryger meget
- Den unge drikker store mængder af alkohol
- Den unge indtager stoffer
- Den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
- Den unge kan have forsøgt selvmord
- Den unge kan have deltaget i kriminalitet
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
- Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
- Forældrene kan have børn med funktionsnedsættelser
- Forældrene kan være meget unge
- Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af den unge, pålægge den unge skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
I forhold til den unges udvikling:
- Forældrene søger ikke rådgivning, hvis den unge ikke trives
- Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
- Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
- Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
- Den unge kan have lidt eller slet ingen kontakt til en eller begge forældre
- Den unge kan have overværet vold i hjemmet
Relationer:
- Der er kun en forælder i hjemmet
- Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
- Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
- Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler eller anden antisocial adfærd
- Der kan være mange familiemedlemmer, som den unge skal forholde sig til
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- Forældrene kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til den unges anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem den unges fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
- Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
- Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
Særlige problematikker:
- Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
- Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
- Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
- Forældrene eller den unge kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
- Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
- Forældrene og den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
Integration og socialt netværk:
- Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
- Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
- Forældrene kan have få venner, eller de kan have venner fra belastede miljøer
- Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
Det ufødte barns udvikling
Sundhedsforhold:
- Barnet forventes født med et alkoholsyndrom
- Barnet kan have en kromosom eller genfejl
- Barnet kan have forskellige deformiteter
- Barnet kan have hjertefejl
Moderens helbredstilstand:
- Moderen ryger under graviditeten
- Moderen Drikker store mængder alkohol
- Moderen indtager hallucinerende stoffer
- Moderen har haft røde hunde under graviditeten
- Moderen har HIV, AIDS eller andre seksuelt overførte sygdomme
- Moderen kan have en nær relation til en voldelig person
- Moderen væmmes over at kunne mærke barnets bevægelser i maven
- Den kommende mor kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før eller under graviditeten
Forældrekompetencer
Som omsorgsgivere:
- Den ene eller begge forældre kan have eller har været indlagt for en psykisk lidelse
- Den ene eller begge forældre kan have et misbrug
- Den ene eller begge forældre kan have siddet eller sidder i fængsel
- Den ene eller begge forældre kan have en betydelig og længerevarende funktionsnedsættelse af fysisk eller psykisk karakter
- Forældrene kan have et eller flere børn med funktionsnedsættelser
Andre opmærksomheder:
- Forældrene passer ikke graviditeten og overholder ikke jordemoder eller lægekontroller
- Forældrene tager ikke imod råd og vejledning
- Forældrene har ingen forestilling om sig selv som mor eller far
- Forældrene udvikler ikke en relation til det ventede barn
Familie og netværk
Familieforhold og baggrund:
- De kommende forældre kan være meget unge
- Der kan være kun én forælder i familien
- Der kan være sparsom eller ingen kontakt til det ufødte barns anden forælder
- Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet, eller mellem det ufødte barns fraskilte forældre
- Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
- De kommende forældre kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
- De kommende forældre kan tidligere have fået et barn anbragt uden for hjemmet
Boligforhold og økonomi:
- Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
- Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
- Familien kan være hjemløs
- En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
- En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:
For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.
Relevante overvejelser
- Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
- Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
- Hvordan viser det sig?
- Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
- Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
- Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
- I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
- Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
- Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
- Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
- Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
- Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
- Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
- Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
- Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
- Hvad siger barnet/den unge selv?
- Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
- Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
- Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
- Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
- Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
- Hvad fortæller disse forskelle?
- Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
- Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
- Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
- Hvilke bekymringer drejer det sig om?
- Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
- Hvordan har det virket?
- Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
- Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
- Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
- Hvem gør hvad og hvornår?
- Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
Relation til det ufødte barn:
- På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
- Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
- Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
- Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
- Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
- Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
- Hvordan var den følelse?
- Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
- Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
- Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
- Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
- Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
- I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
Konkrete initiativer:
- Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
- Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
- I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
- Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
- Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
- Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?