Gå til hovedindhold

Udsat

-

  • Læs op

Indhold

    Kort om vurdering i dette mistrivselsniveau

    Forældrekompetencer:

    Forældreomsorgen kan være reduceret i så høj grad, at forældrene har vanskeligt ved at håndtere belastningerne i familien. Forældrenes omsorg for barnet kan være betydeligt reduceret, eksempelvis på grund af misbrug, fysisk eller psykisk sygdom, belastende sociale faktorer eller livskriser. Familien kan have brug for støtte i forbindelse med mishandling, vold eller seksuelt overgreb.

    Barnets eller den unges udvikling og trivsel:

    Barnet eller den unge kan have brug for støtte i forbindelse med at have været udsat for langvarig betydelig fysisk, psykisk eller social belastning og viser tydelige tegn på at udvikling og trivsel er i fare med dysfunktion til følge. Barnet eller den unge kan have brug for støtte i forhold til at have været udsat for fysisk eller psykisk overlast som eksempelvis vold eller seksuelt overgreb. Barnet eller den unge kan have behov for støtte i forbindelse med nedsat funktionsniveau af betydelig grad og af længerevarende karakter.

    Kilde: KL

    Alder og risikofaktorer

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født betydeligt før termin
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
    • Barnet kan have kroniske sygdomme
    • Barnets højde, vægt, syn og hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
    • Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket
    • Moderen kan have HIV eller andre seksuelt overførte sygdomme
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom og nervøs, og kan have svært ved at slappe af
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene
    • Barnet vil ikke tage næring til sig
    • Barnet kan tidligere have været anbragt
    Dagpasningssituationen:
    • Barnet kommer sjældent eller slet ikke i dagtilbud
    • Barnet kan have behov for støtte i forhold til læring og social kontakt
    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan være utryg ved de voksne

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt med en psykisk lidelse
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene kan føle sig magtesløse i forhold til at håndtere barnets adfærd og udvikling
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet
    • Forældrene kan have vanskeligt ved at samarbejde omkring deres barns trivsel og udvikling
    • Barnet kan have sporadisk kontakt til en eller begge forældre
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet, eksempelvis set og hørt voksne, der har truet, kastet ting efter hinanden
    • Forældrene kan udsætte barnet for psykiske overgreb, hyppig kritik, fjendtlighed, råb eller nedsættende tale
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Forældrene kan have brug for intensiv støtte i forhold til at påtage sig forældrerollen
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller andet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    Særlige problematikker:
    • Den ene eller begge forældre kan tidligere have været indlagt eller i behandling for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
    • Den ene eller begge forældre kan have tegn på depression
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrugsproblem
    • Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold, kriminalitet eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
    • Barnet kan have kroniske sygdomme
    • Barnet er ikke renligt
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    • Barnet kan have været udsat for fysisk eller seksuel vold, får smæk, bliver slået eller rusket
    • Barnet kan have nedsat funktionsniveau af betydelig grad
    • Barnet kan udvise betydelige vanskeligheder i forhold til den grove eller finmotoriske udvikling
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom og nervøs og kan have svært ved at slappe af
    • Barnet kan udvise tegn på udadvendt adfærd, eksempelvis høj grad af aggressiv adfærd
    • Barnet kan have vanskeligt ved at håndtere kravsituationer
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældrene
    • Barnet vil ikke tage næring til sig
    • Barnet kan have søvn/spiseproblemer
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet går ikke i dagtilbud
    • Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
    • Barnet kan være utryg ved de voksne
    • Barnet driller ofte de andre børn

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
    • Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Har et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Kan have været eller er involveret i vold/kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan være født før termin
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange efter fødslen
    • Barnet kan have symptomer på, at det har været udsat for stoffer eller alkohol i forstertilstanden
    • Barnet kan have været udsat for mange ulykker, hvor det er kommet til skade
    • Barnet er ikke renligt
    • Barnets højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom eller nervøs og kan have svært ved at slappe af
    • Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
    • Barnet kan udvise selvskadende adfærd
    • Barnet kan udvise tegn på høj grad af aggressiv adfærd
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet kan have vanskeligheder ved sprog, tale, hukommelse, opmærksomhed, koncentration
    • Barnet kan have vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer
    • Barnet går ikke i dagtilbud
    • Barnet kan ofte udeblive fra dagtilbud
    • Barnet trækker sig typisk i kontakten med de andre børn
    • Barnet kan ofte have en udadreagerende adfærd i forhold til børn og voksne
    • Barnet kan være utryg ved de voksne
    • Barnet driller eller mobber andre børn
    • Barnet kan ofte blive afvist af de andre børn, eller holdt uden for

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
    • Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis  skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før og/efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold/kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet kan have været indlagt gentagne gange inden for det seneste år
    • Barnets BMI, højde, vægt, syn eller hørelse kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet kan have en stærkt bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Barnet kan have alvorlige søvn/spiseproblemer
    • Barnet kan ofte have infektionssygdomme
    • Barnet kan være begyndt at ryge eller drikke alkohol
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet kan være udtalt passiv og svær at aktivere
    • Barnet kan virke vagtsom eller nervøs og kan have svært ved at slappe af
    • Barnets evne til selvregulering kan være begrænset, eksempelvis kan barnet have vanskeligt ved at håndtere ventetid og temperament
    • Barnet kan udvise selvskadende adfærd
    • Barnet kan udvise tegn på høj grad af aggressiv adfærd
    • Barnet kan trække sig i kontakten til forældre og andre
    • Barnet kan have en usikker og angstpræget kontakt til forældrene
    • Barnets modenhed kan være betydeligt under eller betydeligt høj i forhold til barnets alder
    • Barnet kan være for overstrømmende, venlig og opsøgende over for fremmede
    Dagtilbud og skoleforhold:
    • Barnet kan have et meget højt fravær fra skolen
    • Barnet kan have behov for at modtage specialundervisning
    • Barnet kan have haft mange skoleskift
    • Barnet kan ofte opleve sig afvist af de andre i klassen eller holdt uden for
    • Barnet bliver drillet eller mobbet i skolen
    • Barnets indlæring og udvikling kan være hæmmet af nedsat evne til koncentration
    • Barnet går ikke i SFO eller udebliver ofte

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes egne behov overskygger barnets behov
    I forhold til barnets udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd
    Dagtilbud og læring:
    • Barnet møder meget uregelmæssigt i dagtilbuddet
    • Barnet virker utrygt, når det bliver bragt og hentet
    • Der er mange forskellige som bringer og afleverer barnet i dagtilbuddet

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Moderen kan være bekymret, angst eller lidt af depressionssymptomer før og/efter fødslen
    • Moderen kan tidligere have haft en fødselsdepression
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Den ene eller begge forældre kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Barnets/den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnets/den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Barnet/den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Barnet/den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Barnet/den unge kan have en kronisk sygdom
    • Barnet/den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Barnet /den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Barnet/den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Barnet/den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
    • Barnet/den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    Udvikling og adfærd:
    • Barnet/den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Barnet/den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Barnet/den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Barnet/den unge kan have mange konflikter med de andre børn, unge eller voksne
    • Barnet/den unge kan udsætte andre for mobning, eller bliver selv mobbet
    • Barnet/den unge kan ofte blive længe ude om aftenen
    • Barnet/den unge kan udvise for stor interesse for vold
    Deltagelse og trivsel i skolen
    • Barnet/den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Barnet/den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    Særlig risikoadfærd:
    • Barnet/den unge ryger
    • Barnet/den unge er begyndt at drikke alkohol
    • Barnet/den unge indtager stoffer
    • Barnet/den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
    • Barnet/den unge kan have forsøgt selvmord

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have flere børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af barnet/den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af barnet/den unge, pålæggelse af skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis barnet/den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse barnets/den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå barnets/den unges adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Barnet/den unge kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler eller anden antisocial adfærd
    • Der kan være mange familiemedlemmer barnet/den unge skal forholde sig til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Der kan være lange afstande fra barnets/den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis daginstitutioner, skoler, butikker eller andet
    • Forældrene og barnet/den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet

    • Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane

    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer

    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
    • Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
    • Den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    • Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
    • Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
    • Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • en unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Den unge kan have mange konflikter med andre børn, unge eller voksne
    • Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
    • Den unge kan udvise stor interesse for vold
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
    • Den unge kan have brug for intensiv støtte i forhold til at følge elevplanen
    Særlig risikoadfærd:
    • Den unge ryger meget
    • Den unge drikker store mængder af alkohol
    • Den unge indtager stoffer
    • Den unge har været gravid/er gravid/skal snart være forældre
    • Den unge har selvmordstanker eller kan have forsøgt selvmord

     

    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af den unge, pålægge den unge skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
    I forhold til barnets/den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler

    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd

    • Den unge kan have lidt eller ingen kontakt til en eller begge forældre

    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet

    • Den unge kan have overværet vold i hjemmet

    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet

    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten

    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn

    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler herom eller anden antisocial adfærd

    • Der kan være mange familiemedlemmer den unge skal forholde sig til

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til barnets anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem barnets fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Forældrene kan tidligere have haft et barn anbragt uden for hjemmet
    • Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
    • Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
    • Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
    • Forældrene og den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret og/eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, og eller de kan have venner fra belastede miljøer
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Den unges udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Den unges højde og vægt kan være uden for normalområdet for alderen
    • Den unge kan have stærkt nedsat syn eller hørelse
    • Den unge kan have hyppig eller langvarig fravær fra skole
    • Den unge kan have en kronisk sygdom eller have fået en diagnose
    • Den unge kan have været indlagt på hospital gentagne gange inden for det seneste år
    • Den unge kan have en bekymrende tandhygiejne og kan gentagne gange være udeblevet fra aftaler med tandplejen
    • Den unge kan ofte have sygdomsperioder
    • Den unge kan have søvn -eller spiseproblemer
    • Den unge kan virke deprimeret, trist eller have andre tegn på en begyndende dårlig psykisk tilstand
    Udvikling og adfærd:
    • Den unge kan virke tilbagetrukket, ængstelig, vagtsom, forsigtig, nervøs, ensom, trist eller have lavt selvværd
    • Den unge kan have vanskeligt ved at håndtere sit temperament og egne følelser
    • Den unge kan udvise selvskadende adfærd, eksempelvis ved at rive sig selv, banke hovedet ind i væggen eller på anden måde skade sig selv med vilje
    • Den unge kan ofte trække sig følelsesmæssigt
    • Den unge kan have mange konflikter med andre unge eller voksne
    • Den unge kan udsætte andre for mobning, eller selv blive mobbet
    • Den unge kan ofte blive længe ude om aftenen eller strejfer om i byen
    • Den unge kan udvise stor interesse for vold
    • Den unge udvikler sig ikke alderssvarende
    • Den unge kan have bekymrende seksuel adfærd
    Deltagelse og trivsel i skolen:
    • Den unge kan have hyppigt fravær fra skole
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder ved at følge dagens rutiner
    • Den unge kan have betydelige vanskeligheder i forhold til at håndtere kravsituationer og konfliktsituationer
    • Den unge kan have brug for intensiv støtte i forhold til at følge elevplanen
    Særlig risikoadfærd:
    • Den unge ryger meget
    • Den unge drikker store mængder af alkohol
    • Den unge indtager stoffer
    • Den unge har været gravid eller er gravid eller skal snart være forældre
    • Den unge kan have forsøgt selvmord
    • Den unge kan have deltaget i kriminalitet




    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Forældrenes omsorg kan være stærkt reduceret på grund af fysiske eller psykiske lidelser
    • Forældre kan have et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Den ene eller begge forældre kan have været indlagt for en psykisk lidelse, eller være psykisk sårbare
    • Forældrene kan have børn med funktionsnedsættelser
    • Forældrene kan være meget unge
    • Forældrenes kan udøve psykologisk kontrol af den unge, eksempelvis ved at tilbagetrække kærlighed, hyppig kritik af den unge, pålægge den unge skyldfølelse eller optræde overbeskyttende
    I forhold til den unges udvikling:
    • Forældrene søger ikke rådgivning, hvis den unge ikke trives
    • Forældrene kan have meget svært ved at aflæse den unges signaler
    • Forældrene kan opleve sig magtesløse og opgivende i forhold til at forstå den unges adfærd
    • Der kan være mange voldsomme og hyppige skænderier i hjemmet
    • Den unge kan have lidt eller slet ingen kontakt til en eller begge forældre
    • Den unge kan have overværet vold i hjemmet
    Relationer:
    • Der er kun en forælder i hjemmet
    • Den ene eller begge forældre kan have været anbragt uden for hjemmet under opvæksten
    • Den ene eller begge forældre kan selv have været udsat for omsorgssvigt eller overgreb som barn
    • Den ene eller begge forældre kan have udvist voldelig adfærd, trusler eller anden antisocial adfærd
    • Der kan være mange familiemedlemmer, som den unge skal forholde sig til




    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • Forældrene kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til den unges anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet eller mellem den unges fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • Forældrene kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • Den unge kan tidligere have været anbragt uden for hjemmet
    • Den unges adfærd kan påvirke forældrenes mulighed for at have den unge hjemme, eller påvirker forældrenes overskud til øvrige børn i familien
    • Den unge kan være flyttet tidligt hjemmefra eller ønsker at flytte hjemmefra
    Særlige problematikker:
    • Forældrene kan udvise tegn på angst, depressionssymptomer eller andre psykiske lidelser
    • Forældrene kan et misbrug af medicin, rusmidler eller tobak
    • Forældrene kan have været eller er involveret i vold, kriminelle eller andre antisociale aktiviteter
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob/arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension
    • Forældrene eller den unge kan have en gæld, der presser den daglige økonomi
    • Der kan være lange afstande fra den unges hjem til faciliteter i lokalområdet, eksempelvis skole, fritidsaktiviteter, butikker eller andet
    • Forældrene og den unge anvender sjældent eller slet ikke faciliteter i lokalområdet
    Integration og socialt netværk:
    • Forældrene kan opleve sig isoleret i lokalsamfundet
    • Forældrene kan opleve sig chikaneret, eller de kan udsætte andre for chikane
    • Forældrene kan have få venner, eller de kan have venner fra belastede miljøer
    • Familien kan være tilflyttet kommunen for nylig og skal opbygge netværk

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

    Det ufødte barns udvikling


    Sundhedsforhold:
    • Barnet forventes født med et alkoholsyndrom
    • Barnet kan have en kromosom eller genfejl
    • Barnet kan have forskellige deformiteter
    • Barnet kan have hjertefejl
    Moderens helbredstilstand:
    • Moderen ryger under graviditeten
    • Moderen Drikker store mængder alkohol
    • Moderen indtager hallucinerende stoffer
    • Moderen har haft røde hunde under graviditeten
    • Moderen har HIV, AIDS eller andre seksuelt overførte sygdomme
    • Moderen kan have en nær relation til en voldelig person
    • Moderen væmmes over at kunne mærke barnets bevægelser i maven
    • Den kommende mor kan være bekymret, angst eller har haft depressionssymptomer før eller under graviditeten


    Forældrekompetencer


    Som omsorgsgivere:
    • Den ene eller begge forældre kan have eller har været indlagt for en psykisk lidelse
    • Den ene eller begge forældre kan have et misbrug
    • Den ene eller begge forældre kan have siddet eller sidder i fængsel
    • Den ene eller begge forældre kan have en betydelig og længerevarende funktionsnedsættelse af fysisk eller psykisk karakter
    • Forældrene kan have et eller flere børn med funktionsnedsættelser
    Andre opmærksomheder:
    • Forældrene passer ikke graviditeten og overholder ikke jordemoder eller lægekontroller
    • Forældrene tager ikke imod råd og vejledning
    • Forældrene har ingen forestilling om sig selv som mor eller far
    • Forældrene udvikler ikke en relation til det ventede barn

     

    Familie og netværk


    Familieforhold og baggrund:
    • De kommende forældre kan være meget unge
    • Der kan være kun én forælder i familien
    • Der kan være sparsom eller ingen kontakt til det ufødte barns anden forælder
    • Der kan være mange skænderier og konflikter i hjemmet, eller mellem det ufødte barns fraskilte forældre
    • Der kan være sket traumatiserende livskriser i familien, eksempelvis skilsmisse, dødsfald, selvmordsforsøg, flugt eller andet
    • De kommende forældre kan have et andet barn under tilsyn fra de sociale myndigheder
    • De kommende forældre kan tidligere have fået et barn anbragt uden for hjemmet
    Boligforhold og økonomi:
    • Hjemmet kan være overfyldt eller virker kaotisk
    • Familien kan risikere at blive sat ud af deres bolig eller at skulle bo midlertidigt et sted
    • Familien kan være hjemløs
    • En eller begge forældre kan være i flexjob eller arbejdsprøvning
    • En eller begge forældre kan modtage kontanthjælp eller førtidspension

     

    For mere dybdegående vurdering af mistrivsel:

     

    For at vurdere et barns trivsel, kan du bruge nedenstående spørgsmål som refleksion i din vurdering. Husk, at oversigterne i Trivselslinealen ikke er udførlige, og at det derfor anbefales, at du også søger råd blandt kollegaer, hvis du er i tvivl.

    Relevante overvejelser

    • Hvilke områder udfordres barnet/den unges på?
    • Ved du, hvordan barnet/den unge oplever sin situation?
      • Hvordan viser det sig?
    • Er der situationer, hvor barnet/den unge trives?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge trives?
    • Hvilke tegn er der på, at barnet/den unges mistrives?
    • I hvilke situationer eller relationer mistrives barnet/den unge?
    • Hvor længe har barnet/den unge været i mistrivsel?
    • Hvad er medvirkende til, at barnet/den unge er i faldende trivsel?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til sine forældre?
    • Hvordan tager forældrene vare på barnets/den unges behov?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til jævnaldrende, eksempelvis til enkelte børn eller grupper af børn?
    • Hvilken relation har barnet/den unge til andre voksne?
    • Hvordan er barnets/den unges netværk og fritidsliv?
    • Hvordan omtaler jævnaldrende barnet/den unge?
    • Hvad siger barnet/den unge selv?
    • Hvordan er barnets/den unges miljø i institutionen eller skolen?
    • Hvordan er samarbejdet mellem forældre og institutionen eller skolen?
    • Hvilken relation har du/I til barnet/den unge?
    • Hvilken relation har du/I til barnets/den unges forældre?
    • Hvilke forskelle er der i jeres oplevelser af barnet/den unge?
      • Hvad fortæller disse forskelle?
    • Er der situationer eller adfærd, som det er muligt at være mere opmærksomme på?
    • Hvilke perspektiver skal bringes i fokus?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke bekymringer drejer det sig om?
    • Hvilke initiativer har du/I eventuelt tidligere taget i forhold til bekymringen?
      • Hvordan har det virket?
    • Hvordan er forældrene inddraget i din/jeres bekymring?
    • Hvor længe har du/I været bekymret for barnet/den unge?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen?
      • Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?
    Relation til det ufødte barn:
    • På hvilke måder viser forældrene, at de er i gang med at knytte sig til det ufødte barn?
    • Sætter forældrene ord på forestillinger om barnet ud fra barnets aktivitet/bevægelser, rytme og så videre?
    • Er forældrene især optaget af praktiske forberedelser?
    • Udtrykker forældrene kærlighed til det kommende barn?
    • Hvilke tilknytningsmønstre har forældrene selv? Spørg f.eks. til:
      • Var der voksne, der gav dig trøst, tryghed og kærlighed i din barndom. Hvem?
      • Hvordan var den følelse?
      • Hvilken tanker/følelser gør du dig om vedkommende?
      • Hvad vil du gøre i forhold til dit barn?
    • Har forældrene forudsætninger for at imødekomme det kommende barns fysiske, følelsesmæssige og sociale behov?
    • Er forældrene i stand til at tilsidesætte egne behov?
    • Kan forældrene agere som primær omsorgsperson og give det kommende barn den kærlighed og omsorg, som der skal til – og på alle tider af døgnet?
    • I hvilken grad skal der kompenseres for omsorg og/eller at skabe struktur for det kommende barn i dagligdagen?
    Konkrete initiativer:
    • Er forældrene opmærksomme og regulerende i forhold til egne og andres mentale/ følelsesmæssige tilstande?
    • Hvis ikke du oplever at evnen er tilstede, vurderer du så, at forældrene med hjælp af fagprofessionelle har mulighed for, at opnå kompetencer til at mestre det?
    • I hvor stor udstrækning vurderer du, at de professionelles indsats skal være, for at forældrene kan mestre rollen som primær omsorgsperson for det ufødte barn?
    • Hvilke initiativer har du/I evt. tidligere taget i forhold til bekymringen? Hvordan har det virket?
    • Hvilke initiativer og handling skal du/I tage i forhold til bekymringen? Hvem gør hvad og hvornår?
    • Hvordan følger du/I op på bekymringen, og hvordan evalueres tiltagene?